Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πώς εκδηλώνεται η αρνητική αυτοεικόνα σε ένα παιδί ή σε ένα έφηβο;



Η αυτοεικόνα, αναφέρεται στο πως βλέπουμε τον εαυτό μας σε σύγκριση με τις δικές μας προσδοκίες και με τους άλλους.

Η αποφυγή
Άρνηση ή απόσυρση και δειλές συμπεριφορές, η αποφυγή της αντιμετώπισης των προβλημάτων είναι ενδείξεις αρνητικής αυτοεικόνας. Δεν δέχεται να συμμετέχει σε σχολικές ομάδες εργασιών
Έχει αμυντική επιθετικότητα
Ο μαθητής που έχει αρνητική αυτοεικόνα αντισταθμίζεται από την επιτιθέμενη πηγή της απογοήτευσης (μιλάει ειρωνικά χρησιμοποιώντας εκφράσεις όπως «τα χαζά διαβάζουν», υποβιβαστικά «αυτός είναι φυτό», για έναν συμμαθητή του ο οποίος πήρε υψηλότερο βαθμό από εκείνον ή τα έχει καταφέρει καλύτερα σε ένα άθλημα).

Υποβιβάζει τη σημασία των μαθημάτων
Ο μαθητής που έχει αποτύχει σε ορισμένα μαθήματα του σχολείου ελαχιστοποιεί τη σημασία τους και προσπαθεί να δώσει έμφαση σε αυτά που θεωρεί ο ίδιος πιο σημαντικά «είναι ανοησίες αυτά τα μαθήματα, οι καθηγητές είναι γελοίοι»

Έχει χαμηλό κίνητρο
Ο μαθητής με αρνητική αυτοεικόνα θα εκδηλώσει έλλειψη εμπιστοσύνης στις δικές του δυνάμεις. Κατά συνέπεια, τα κίνητρα θα είναι πολύ λιγότερα για να ξεκινήσει ή να συμμετέχει σε διάφορες δραστηριότητες επειδή θα αισθάνεται ότι δεν είναι σε θέση να τις αποπερατώσει με επιτυχία.

Έχει αντίσταση
Οι μαθητές προσπαθούν να διατηρήσουν την εικόνα του εαυτού τους και εκφράζουν απροθυμία και αντίσταση στις αλλαγές, ακόμα και αν αυτές οι αλλαγές μπορεί να είναι προς όφελος τους. Οι μαθητές με αρνητική αυτοεικόνα αντιστέκονται στην αλλαγή, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο της αποτυχίας σε δύσκολες καταστάσεις.

Τα παιδιά και οι έφηβοι συνήθως αξιολογούν την αυτοεικόνα τους ξεκινώντας από τις γνώμες και τις αντιδράσεις των μεγάλων. Οι επικρίσεις των μεγάλων, καταλαμβάνουν τον εσωτερικό κόσμο του παιδιού όπου αυτό οδηγεί στο σχηματισμό της χαμηλής ή υψηλής αυτοεκτίμησης του.
Τελος, η αξιολόγηση της αυτοεικόνας μας, διαφέρει ριζικά από την αξιολόγηση των συμπεριφορών μας. Η αποτυχία διαφοροποίησης μεταξύ της συμπεριφοράς και του ίδιου του ατόμου έχει συχνά ως αποτέλεσμα το σχηματισμό της χαμηλής αυτοεκτίμησης του. Όλες οι παραπάνω εκδηλώσεις ακινητοποιούν τον έφηβο με αποτέλεσμα να ανακρίνεται από την ομάδα και τους συνομηλίκους του και αυτό ανοίγει ένα φαύλο κύκλο που μπορεί να τον οδηγήσει μελλοντικά σε εφηβική κατάθλιψη.

Η συμβουλή του Ειδικού:
Η παρακολούθηση προγραμμάτων προσωπικής ανάπτυξης για εφήβους, όπως είναι το life skills, φαίνεται ότι βοηθά στην αντιμετώπιση της αρνητικής αυτό εικόνας και στην ενίσχυση των δημιουργικών χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του εφήβου.
Στέλιος Μαντούδης
Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής
Επιστημονικά Υπεύθυνος των Αναπτυξιακών Κέντρων Mandou

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τριπλή δόση νάρκωσης στο αίμα της 15χρονης που πέθανε μετά από επίσκεψη σε οδοντίατρο

Σοκ έχει προκαλέσει ο ξαφνικός θάνατος μίας 15χρονης βορειοηπειρώτισσας που ζούσε στα Γιάννενα, πριν από μερικούς μήνες σε νοσοκομείο της Αλβανίας. Η 15χρονη έχασε ξαφνικά τη ζωή του έπειτα από επίσκεψη σε οδοντίατρο στους Αγίους Σαράντα. Ο πατέρας της μικρής είχε ζητήσει να γίνει ιατροδικαστική πραγματογνωμοσύνη και στην Ελλάδα καθώς δεν μπορούσε να δεχθεί την έκθεση ιατροδικαστή στην Αλβανία που έδειχνε ως αιτία θανάτου της 15χρονης κόρης του την εσωτερική αιμορραγία. Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία απο την ιατροδικαστική έκθεση που έγινε στην Ελλάδα κατόπιν αιτήματος του πατέρα, στο αίμα της 15χρονης εντοπίστηκε τριπλάσια ποσότητα φαρμάκου νάρκωσης από τα επιτρεπόμενα όρια. «Στο αίμα του παιδιού μου, δύο ώρες πριν πεθάνει βρέθηκαν 13.6 mg/ml φαρμάκου ύπνωσης την ώρα που το επιτρεπτό όριο είναι στα 2-5 mg/ml, ανάλογα με την ηλικία και τα κιλά του καθενός. Θα συνεχίσω να αναζητώ την αλήθεια για το τι έκαναν στο παιδί μου ακόμη και αν οι αρμόδιοι στην Αλβανία προσ...

10 Οκτωβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας

Ο Καθένας από Εμάς είναι μέρος της λύσης. Μαζί μπορούμε να βάλουμε τέλος στο στίγμα για την ψυχική υγεία. Δώσε το στίγμα σου! Αυτό είναι το μήνυμα-πρόσκληση της Εταιρίας Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας (ΕΚΨ & ΨΥ) με αφορμή τη 10η Οκτωβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας. «Παροτρύνουμε τον καθένα να μας βοηθήσει να αντικαταστήσουμε τα δεσμά του αποκλεισμού και του στίγματος που επιβαρύνουν όσους αντιμετωπίζουν κάποιο ψυχοκοινωνικό πρόβλημα με ανθρώπινους δεσμούς που μπορούν να λειτουργήσουν θεραπευτικά» αναφέρει η ψυχολόγος της ΕΚΨ & ΨΥ, Αγγελική Γιαντσελίδου. Η καμπάνια στηρίζεται στην πρωτοβουλία του Mental Health Europe (M.H.E.) του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού οργανισμού για την Ψυχική Υγεία και υποστηρίζεται από την ΕΚΨ&ΨΥ (μέλος του M.H.E.) θέτοντας ένα διπλό στόχο. Αφενός να δείξει ότι τα προβλήματα ψυχικής υγείας είναι πιο κοινά απ΄ όσο νομίζουμε -ειδικά σε μια εποχή σύνθετης κρίσης σε κοινωνικό και ατομικό επίπεδο- και αφετέρου πως ο καθένας από ε...

Εμμονική αγάπη

Έρωτες με ανταπόκριση ή χωρίς, που έχουν σαν κύριο χαρακτηριστικό την εμμονή… Ο έρωτας δημιουργεί συναισθήματα αγάπης για τον άλλο, ενώ η εμμονή αφορά την έντονη προσκόλληση σε ένα πρόσωπο που μας ενδιαφέρει, είτε πριν την έναρξη μιας σχέσης, είτε κατά τη διάρκεια της σχέσης, είτε μετά τη διακοπή αυτής της σχέσης. Η επίμονη ενασχόληση με το πρόσωπο που μας ενδιαφέρει, τα έντονα και ανεξέλεγκτα συναισθήματα, η έντονη εξιδανίκευση του άλλου, με αποτέλεσμα να χάνουμε την πραγματική εικόνα του ατόμου που έχουμε απέναντί μας είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά του ατόμου που αναπτύσσει εμμονές ως προς τον τρόπο που αισθάνεται και λειτουργεί απέναντι στο άλλο άτομο. Είναι πολύ πιθανό ακόμη και η επιλογή του άλλου να στηρίχθηκε στις εμμονές που είχε το άτομο, χωρίς να αφήσει το περιθώριο να γνωρίσει ποτέ πραγματικά τον άλλο. Οι εμμονές στην αγάπη, ο φόβος της απώλειας της αγάπης, η έντονη ζήλια και κτητικότητα συνοδεύουν συνήθως έναν «εμμονικό έρωτα», που θα εξελιχθεί σε ...