Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Είναι ο ντεκαφεϊνέ πιο υγιεινός από τον κανονικό καφέ;


Ο καφές είναι από τα πιο δημοφιλή ποτά του κόσμου, πολλοί άνθρωποι τον απολαμβάνουν αλλά κάποιοι έχουν λόγους να θέλουν να περιορίσουν την πρόσληψη καφεΐνης π.χ. τους προκαλεί νευρικότητα και δεν κοιμούνται ήρεμοι τα βράδια.

Ο καφές έχει ορισμένες παρενέργειες. Για παράδειγμα περιέχει δύο ουσίες, την καφεστόλη, και την καχεόλη, οι οποίες αυξάνουν τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης (LDL) – η χρήση φίλτρου περιορίζει αυτό το αποτέλεσμα.

Μια άλλη παρενέργεια είναι οι περισσότερες καούρες λόγω γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Ο ντεκαφεϊνέ προκαλεί σημαντικά λιγότερη παλινδρόμηση των γαστρικών οξέων και πολλοί άνθρωποι που έχουν αυτή την πάθηση ανακουφίζονται πίνοντας τον καφέ τους χωρίς καφεΐνη.

Τέλος είναι γνωστό ότι ο καφές μπορεί να προκαλέσει ταχυκαρδία και να ανεβάσει την αρτηριακή πίεση. Όσοι έχουν υπέρταση δεν πρέπει να πίνουν καφέ.

Για τους παραπάνω, αλλά και άλλους λόγους, ο ντεκαφεϊνέ θεωρείται μια εναλλακτική λύση για τα άτομα που αισθάνονται τις παρενέργειες της καφεΐνης.

Πόσος υγιεινός είναι ο decaf;
Για να θεωρείται ντεκαφεϊνέ ο καφές πρέπει να έχει αφαιρεθεί το 97% της καφεΐνης από τους πράσινους κόκκους του καφέ.

 Η θρεπτική αξία του ντεκαφεϊνέ καφέ είναι σχεδόν ταυτόσημη με τον κανονικό (π.χ. περιέχει ίδια ποσότητα σε χλωρογενικό οξύ) και το μόνο που ουσιαστικά αλλάζει είναι το περιεχόμενο της καφεΐνης. Έτσι ο  decaf συνήθως περιέχει παρόμοιες ποσότητες αντιοξειδωτικών (πολυφαινόλες) αν και ορισμένες μελέτες έχουν βρει ότι μπορεί να έχει 15% χαμηλότερες ποσότητες από τον κανονικό καφέ. Η γεύση και η οσμή του decaf είναι λίγο διαφορετικές, κάτι που εξαρτάται από τη μέθοδο αφαίρεσης της καφεΐνης.

Το μέσο φλιτζάνι ενός κανονικού καφέ περιέχει 70-140 mg καφεΐνης, ανάλογα με τον τύπο του, τη μέθοδο παρασκευής και το μέγεθος του φλιτζανιού. Στον ντεκαφεϊνέ υπάρχουν περίπου 3-6 mg καφεΐνης.

Μήπως όμως η διαδικασία αφαίρεσης της καφεΐνης μπορεί να κάνει τον ντεκαφεϊνέ πιο επικίνδυνο για την υγεία μας γεμίζοντάς τον με τοξικές χημικές ουσίες;

Υπάρχουν διάφοροι μέθοδοι για να αφαιρεθεί η καφεΐνη. Το 70% γίνεται με τη χρήση κάποιου διαλύτη, συχνά με τον εμποτισμό των πράσινων κόκκων καφέ σε ένα διάλυμα νερού το οποίο περιέχει χλωριούχο μεθυλένιο (CH2Cl2) το οποίο είναι γνωστό και ως διχλωρομεθάνιο. Μια άλλη μέθοδος είναι η χρήση διοξειδίου του άνθρακα.

Έχουν υπάρξει ανησυχίες σχετικά με τη χρήση του χλωριούχου μεθυλενίου καθώς ορισμένες μελέτες βρήκαν ότι αυτή η χημική ουσία προκαλεί καρκίνο στα ποντίκια όταν την εισπέουν (με αποτέλεσμα να  απαγορευτεί και στα σπρέι μαλλιών). Η υπηρεσία τροφίμων και φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) επιτρέπει τη χρήση του χλωριούχου μεθυλενίου στον καφέ και πολλές εταιρίες χρησιμοποιούν χλωριούχο μεθυλένιο, όπως τα Starbucks, για την αποκαφεΐνωση του καφέ, διότι ο διαλύτης αυτός χαλάει ελάχιατα τη γεύση και το άρωμα του καφέ. Η παρουσία του διχλωρομεθανίου στον καφέ θεωρείται μηδαμινή.

Η διεγερτική δράση
Πρέπει να σημειωθεί ότι ενώ η διεγερτική δράση του καφέ αποδίδεται στην καφεΐνη, αυτό δεν είναι εντελώς σίγουρο. Μια μελέτη βρήκε ότι και ο ντεκαφεϊνέ έχει διεγερτική δράση. Η μελέτη αυτή μέτρησε την αρτηριακή πίεση και τον καρδιακό ρυθμό 15 υγιών ατόμων ηλικίας 27-38 ετών και διαπίστωσε ότι ο εσπρέσο, με καφεΐνη ή χωρίς, αύξησε τη δραστηριότητα του νευρικού συστήματος κατά 29% ύστερα από μισή ώρα και 53% ύστερα από μια ώρα. Η διέγερση του νευρικού συστήματος συνδέεται με την αύξηση της αρτηριακής πίεσης.

Τέλος, ορισμένοι ερευνητές επισημαίνουν ότι ναι μεν ο καφές έχει αντιοξειδωτικά αλλά από την άλλη πλευρά περιέχει και φυτοφάρμακα (κανονικός ή decaf) ενώ επηρεάζει τη χρήση του φυλλικού οξέος και της βιταμίνης Β12. Επίσης αυξάνει την παραγωγή της κορτιζόλης. Μπορεί λοιπόν ο καφές να μην κάνει τόσο κακό στην υγεία όπως η ζάχαρη, αλλά θα πρέπει να καταναλώνεται σε μέτριες ποσότητες.


Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πράσινα κόπρανα: Να ανησυχήσω ή όχι;

Ανδιαπιστώσετε ότι τα κόπρανά σας είναι πράσινα, πιθανότατα να θορυβηθείτε. Όμως, το περίεργο αυτό χρώμα, δεν αποτελεί απαραίτητα αιτία ανησυχίας. Το χρώμα των κενώσεων σας είναι συχνά μια αντανάκλαση του τι τρώτε. Το πράσινο χρώμα ενδεχομένως να οφείλεται στην κατανάλωση πολλών πράσινων λαχανικών, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, καθώς αυτές οι τροφές περιέχουν μεγάλες ποσότητες μιας πράσινης χρωστικής ουσίας, της χλωροφύλλης.
Άλλες διατροφικές πιθανές αιτίες είναι η λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου και χρωματισμένα με πράσινο τρόφιμα, όπως ορισμένα μίγματα αρωματισμένων ποτών, γρανίτες και κερασάκια τουρτών γενεθλίων,.
Η χολή, το κίτρινο-πράσινο πεπτικό υγρό που εκκρίνεται από το ήπαρ και αποθηκεύεται στη χοληδόχο κύστη, μπορεί επίσης να ευθύνεται για τα πράσινα κόπρανα.
«Το φυσιολογικό χρώμα των κοπράνων είναι καφέ. Η παρουσία της χολερυθρίνης στη χολή ευθύνεται για το χρώμα των κοπράνων. Διαταραχές στη χολερυθρίνη είναι δυνατόν να χρωματίσουν τα κόπρανα πράσινα, γκρι ή λευκά, σαν στό…

Τα μεγαλύτερα λάθη που κάνεις στο πρωινό

Έχουμε πει πολλές φορές πόσο σημαντικό είναι το πρωινό μας, και γιατί. Έχουμε προτείνει συνταγές, ιδέες, συνδυασμούς για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτό το γεύμα, για να το κάνουμε όσο πιο γευστικό και υγιεινό γίνεται. Υπάρχουν, όμως, μερικά λάθη που εξακολουθούμε να κάνουμε, και μας στοιχίζουν. Ποια είναι αυτά;
Τρώμε πρωινό ''στο πόδι'' Αντί να σηκωθούμε δέκα λεπτά νωρίτερα και να φτιάξουμε το πρωινό μας, κοιμόμαστε λίγο παραπάνω, φεύγουμε από το σπίτι βιαστικά και παίρνουμε κάτι γρήγορο από τον δρόμο. Μία τυρόπιτα, μια μπάρα δημητριακών, ή κάτι σχετικό. Αυτό είναι τεράστιο λάθος—και θα εξακολουθούσε να είναι λάθος, ακόμα κι αν η γρήγορη επιλογή που κάναμε στον δρόμο ήταν πιο υγιεινή. Όσοι κάθονται στο τραπέζι να φάνε το πρωινό τους, μπορούν να φάνε με μεγαλύτερη σύνεση. Έχει αποδειχθεί πολλές φορές μέσα από έρευνες ότι η ψυχολογία μας παίζει σημαντικό ρόλο στην διατροφή. Επιπλέον, όσο περισσότερο βιαζόμαστε, υπάρχει η πιθανότητα να μην μασάμε το φαγητό μας σωστά, αυ…

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις - Μίλα του!

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις. Όποιος κι αν είναι. Σύντροφος, φίλος, συνάδελφος. Μίλα του. Η σιωπή δεν είναι πάντα χρυσός, άστους να λένε.
Βγάλε από μέσα σου το παράπονο, τον θυμό, τον έρωτά σου… ό,τι είναι αυτό που σε προβληματίζει, σε στενοχωρεί, σε φοβίζει ή σε κάνει να νιώθεις όμορφα. Πολλές φορές αυτό που είναι αυτονόητο για μας, δεν είναι για τον άλλον.
Κι αυτό αφορά κυρίως εμάς τις γυναίκες και το υπερ-αναλυτικό μυαλό μας. Είμαστε εμείς που έχουμε περισσότερο ανάγκη τη διέξοδο από το συναισθηματικό μπλοκάρισμα που μπορεί να μας προκαλούν οι συμπεριφορές ή τα λόγια των άλλων. Ας προκαλέσουμε τις προθέσεις ν? αποκαλυφθούν, παίρνοντας φυσικά το ρίσκο της απογοήτευσης, καθώς μπορεί να είναι όλα παιχνίδια του μυαλού μας.
Οι προσωπικές μας σχέσεις με τους ανθρώπους που αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας είναι σχέσεις που δεν πρέπει να αφήνονται στη σιωπή και σε μια υποθετική προσέγγιση του «τι θέλει να πει ο ποιητής».
Ο άλλος μπορεί να είναι απορροφημένος από τ…