Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Καλή και κακή χοληστερόλη: Τι χρειάζεται να γνωρίζετε



Η καλή, η κακή και η καρδιά. Αυτές είναι οι τρεις βασικές έννοιες που πρέπει να κρατήσετε στο μυαλό σας για να κατανοήσετε τι ακριβώς είναι η χοληστερόλη και ποιοι είναι οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι για την υγεία σας.

Η χοληστερόλη είναι μια κηρώδης ουσία που αποτελείται κυρίως από λίπος και πρωτεΐνη. Είναι απαραίτητη για την παραγωγή των ορμονών και της βιταμίνης D και βοηθά στην πέψη. Αλλά όπως πολλά πράγματα στη ζωή μπορεί να είναι πολύ κακή για εσάς. Στην περίπτωση αυτή, τα υψηλά επίπεδα του λανθασμένου τύπου χοληστερόλης μπορεί να αυξήσουν σημαντικά τον κίνδυνο για καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Η χοληστερόλη, που βρίσκεται στις τροφές που τρώμε και δημιουργείται στον οργανισμό μας, ταξιδεύει μέσω του αίματος σε μικρά σύνολα που ονομάζονται λιποπρωτεΐνες.

Η διαφορά μεταξύ της LDL (κακή) και της HDL (καλή) χοληστερόλης
Η λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας, που είναι γνωστή ως LDL ή «κακή» χοληστερόλη, τείνει να προσκολλάται στα τοιχώματα των αρτηριών ως πλάκα, η οποία με την πάροδο του χρόνου δυσκολεύει τη ροή του αίματος προς την καρδιά. Αυτή είναι μια κατάσταση που είναι γνωστή ως νόσος της στεφανιαίας αρτηρίας, που μπορεί να προκαλέσει καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Ωστόσο, η λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας, που είναι γνωστή ως HDL ή «καλή» χοληστερόλη, μεταφέρει τη χοληστερόλη στο συκώτι που την αφαιρεί από το σώμα και πραγματικά βοηθά στην αποφυγή συσσώρευσης πλάκας στις αρτηρίες σας.

Ποιο είναι το ιδανικό επίπεδο χοληστερόλης;
Το επίπεδο της χοληστερόλης σας, το οποίο αξιολογείται με μια απλή εξέταση αίματος, μετά από νηστεία, παρέχει μια συνοπτική εικόνα της σχετικής ποσότητας της καλής και της κακής χοληστερόλης στον οργανισμό σας. Ένα συνδυασμένο επίπεδο μικρότερο από 200 (η μέτρηση των χιλιοστόγραμμων της χοληστερόλης ανά δεκατόλιτρο αίματος), θεωρείται πως είναι το καλύτερο. Ένα επίπεδο «κακής» χοληστερόλης (LDL) κάτω από 100 είναι το καλύτερο δυνατό, ενώ η «καλή» χοληστερόλη (HDL) σε επίπεδο μεγαλύτερο του 60 θεωρείται επίσης ως ιδανικό.




Γιατί είναι επικίνδυνη η υψηλή χοληστερόλη;
Η χοληστερόλη θεωρείται ένας σιωπηλός δολοφόνος, επειδή συνήθως δεν υπάρχουν συμπτώματα που να υποδεικνύουν ότι είναι πάρα πολύ υψηλή, μέχρις ότου προκύψει η πλάκα στις αρτηρίες που πυροδοτεί ένα στεφανιαίο επεισόδιο. Εκατομμύρια άνθρωποι πάσχουν από υψηλή χοληστερόλη με τους άνδρες άνω των 45 και τις γυναίκες άνω των 55 ετών να θεωρούνται ότι βρίσκονται στις ομάδες υψηλότερου κινδύνου.

Οι σημαντικότεροι παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν μια απότομη αύξηση της «κακής» χοληστερόλης, είναι το κάπνισμα τσιγάρων, η κακή διατροφή, ο διαβήτης, η έλλειψη άσκησης και τα γονίδια, δεδομένου ότι η κληρονομικότητα και το οικογενειακό ιστορικό σας παίζουν κάποιον ρόλο.

Πώς να ελέγξετε τα επίπεδα της χοληστερόλης σας με τον τρόπο ζωής σας
Ο ιδανικός τρόπος για να ελέγχετε το επίπεδο της χοληστερόλης σας είναι να αναλάβετε τον έλεγχο της διατροφής σας με την αποφυγή τροφών υψηλών σε χοληστερόλη και κορεσμένα λιπαρά. Η τακτική άσκηση και η διατήρηση του βάρους σας σε κανονικά επίπεδα, αποτελούν βασικούς παράγοντες για τη μείωση της κακής χοληστερόλης και την αύξηση της καλής χοληστερόλης.

Φάρμακα για την υψηλή χοληστερόλη
Εάν η διατροφή και η άσκηση από μόνες τους δεν είναι αρκετές για την επίτευξη των ιδανικών επιπέδων χοληστερόλης, ο γιατρός σας μπορεί να κρίνει απαραίτητο να σας συνταγογραφήσει φάρμακα, γνωστά ως στατίνες που φέρνουν την κατάσταση υπό έλεγχο. Ανάλογα με την χημεία του σώματός σας, ορισμένες στατίνες θα λειτουργήσουν καλύτερα από άλλες. Ανάλογα με τους παράγοντες κινδύνου σας, μπορεί να χρειαστεί να κάνετε περιοδικά εξετάσεις αίματος για να παρακολουθείτε τα επίπεδα της χοληστερόλης σας, καθώς και τα αποτελέσματα της στατίνης στο σώμα σας, για τυχόν παρενέργειες.

Είτε έχετε υψηλή χοληστερόλη είτε όχι, οφείλετε κατά τακτά χρονικά διαστήματα να ελέγχετε τα επίπεδά της ξεκινώντας για να έχετε μια βάση, από την ηλικία των 20 ετών και στη συνέχεια σταθερά κάθε τέσσερα έως έξι χρόνια.

Και να θυμάστε: Η άγνοια μπορεί να είναι ευδαιμονία, αλλά στην περίπτωση της χοληστερόλης μπορεί να αποδειχθεί θανατηφόρα.


Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πράσινα κόπρανα: Να ανησυχήσω ή όχι;

Ανδιαπιστώσετε ότι τα κόπρανά σας είναι πράσινα, πιθανότατα να θορυβηθείτε. Όμως, το περίεργο αυτό χρώμα, δεν αποτελεί απαραίτητα αιτία ανησυχίας. Το χρώμα των κενώσεων σας είναι συχνά μια αντανάκλαση του τι τρώτε. Το πράσινο χρώμα ενδεχομένως να οφείλεται στην κατανάλωση πολλών πράσινων λαχανικών, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, καθώς αυτές οι τροφές περιέχουν μεγάλες ποσότητες μιας πράσινης χρωστικής ουσίας, της χλωροφύλλης.
Άλλες διατροφικές πιθανές αιτίες είναι η λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου και χρωματισμένα με πράσινο τρόφιμα, όπως ορισμένα μίγματα αρωματισμένων ποτών, γρανίτες και κερασάκια τουρτών γενεθλίων,.
Η χολή, το κίτρινο-πράσινο πεπτικό υγρό που εκκρίνεται από το ήπαρ και αποθηκεύεται στη χοληδόχο κύστη, μπορεί επίσης να ευθύνεται για τα πράσινα κόπρανα.
«Το φυσιολογικό χρώμα των κοπράνων είναι καφέ. Η παρουσία της χολερυθρίνης στη χολή ευθύνεται για το χρώμα των κοπράνων. Διαταραχές στη χολερυθρίνη είναι δυνατόν να χρωματίσουν τα κόπρανα πράσινα, γκρι ή λευκά, σαν στό…

Τα μεγαλύτερα λάθη που κάνεις στο πρωινό

Έχουμε πει πολλές φορές πόσο σημαντικό είναι το πρωινό μας, και γιατί. Έχουμε προτείνει συνταγές, ιδέες, συνδυασμούς για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτό το γεύμα, για να το κάνουμε όσο πιο γευστικό και υγιεινό γίνεται. Υπάρχουν, όμως, μερικά λάθη που εξακολουθούμε να κάνουμε, και μας στοιχίζουν. Ποια είναι αυτά;
Τρώμε πρωινό ''στο πόδι'' Αντί να σηκωθούμε δέκα λεπτά νωρίτερα και να φτιάξουμε το πρωινό μας, κοιμόμαστε λίγο παραπάνω, φεύγουμε από το σπίτι βιαστικά και παίρνουμε κάτι γρήγορο από τον δρόμο. Μία τυρόπιτα, μια μπάρα δημητριακών, ή κάτι σχετικό. Αυτό είναι τεράστιο λάθος—και θα εξακολουθούσε να είναι λάθος, ακόμα κι αν η γρήγορη επιλογή που κάναμε στον δρόμο ήταν πιο υγιεινή. Όσοι κάθονται στο τραπέζι να φάνε το πρωινό τους, μπορούν να φάνε με μεγαλύτερη σύνεση. Έχει αποδειχθεί πολλές φορές μέσα από έρευνες ότι η ψυχολογία μας παίζει σημαντικό ρόλο στην διατροφή. Επιπλέον, όσο περισσότερο βιαζόμαστε, υπάρχει η πιθανότητα να μην μασάμε το φαγητό μας σωστά, αυ…

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις - Μίλα του!

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις. Όποιος κι αν είναι. Σύντροφος, φίλος, συνάδελφος. Μίλα του. Η σιωπή δεν είναι πάντα χρυσός, άστους να λένε.
Βγάλε από μέσα σου το παράπονο, τον θυμό, τον έρωτά σου… ό,τι είναι αυτό που σε προβληματίζει, σε στενοχωρεί, σε φοβίζει ή σε κάνει να νιώθεις όμορφα. Πολλές φορές αυτό που είναι αυτονόητο για μας, δεν είναι για τον άλλον.
Κι αυτό αφορά κυρίως εμάς τις γυναίκες και το υπερ-αναλυτικό μυαλό μας. Είμαστε εμείς που έχουμε περισσότερο ανάγκη τη διέξοδο από το συναισθηματικό μπλοκάρισμα που μπορεί να μας προκαλούν οι συμπεριφορές ή τα λόγια των άλλων. Ας προκαλέσουμε τις προθέσεις ν? αποκαλυφθούν, παίρνοντας φυσικά το ρίσκο της απογοήτευσης, καθώς μπορεί να είναι όλα παιχνίδια του μυαλού μας.
Οι προσωπικές μας σχέσεις με τους ανθρώπους που αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας είναι σχέσεις που δεν πρέπει να αφήνονται στη σιωπή και σε μια υποθετική προσέγγιση του «τι θέλει να πει ο ποιητής».
Ο άλλος μπορεί να είναι απορροφημένος από τ…