Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ποιοι, πόσο και πώς γιορτάζουμε τις Εθνικές μας επετείους

Αυτές που κακοποιούνται σήμερα δεν είναι μόνον οι ανθρώπινες υπάρξεις, αλλά οι αξίες


ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ*

Οσο πιο μικρή είναι μια χώρα, όσο πιο μικρός είναι ένας λαός τόσο εντονότερες πρέπει να είναι οι ιστορικές μνήμες του, τόσο ισχυρότερες και συχνότερες οι αναδρομές του στα ιστορικά γεγονότα που σφράγισαν την ύπαρξη και την επιβίωσή του ως έθνους. Γιατί ένα μικρό έθνος χρειάζεται μεγάλες αντοχές! Και οι αντοχές αντλούνται από τη συνειδητοποίηση των μεγάλων στιγμών τής ιστορίας ενός λαού, από τις στιγμές που ένας λαός υπερβαίνει τα ελαττώματα, τις ελλείψεις και τις αδυναμίες του, για να υψωθεί στη σφαίρα των πραγματικών αξιών, σ' αυτές που διακρίνουν και καταξιώνουν τον άνθρωπο και τον κάνουν να μεγαλουργεί.
Δύο είναι οι ιστορικές στιγμές που μεγαλούργησε εθνικά ο Ελληνισμός τα τελευταία 200 χρόνια:

α) Το 1821 όταν ξεσηκώνεται το Γένος των Ελλήνων για να αποκτήσει την εθνική ανεξαρτησία του μετά από ζυγό 400 χρόνων στους Τούρκους· αυτή την ανάσταση τού Εθνους - με τη διπλή σημασία τής λέξης, τού «ξεσηκωμού» και τής «αναβίωσης» - γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου.

β) Το 1940, την 28η τού Οκτωβρίου, που ο πολυδοκιμασμένος ελληνικός λαός ξαναπαίρνει τα όπλα για να αντιμετωπίσει τη φασιστική πρόκληση τής τότε Ιταλίας και να αποτρέψει έναν δεύτερο ξενικό ζυγό με άγνωστες συνέπειες. Πολύ αίμα χύνεται, πολλές ανθρώπινες ζωές θυσιάζονται, χιλιάδες Ελληνες γυρίζουν από τον πόλεμο ανάπηροι. Αποτρέπεται ο φασιστικός κίνδυνος, εξασφαλίζεται (μέχρι να ακολουθήσει η γερμανική λαίλαπα) η ακεραιότητα τής χώρας και γράφεται το Επος τού '40.

Είναι προφανές ότι τις επετείους αυτές το Εθνος μας οφείλει να εορτάζει με σεβασμό στους νεκρούς ήρωες, με λαμπρότητα αντάξια τού γεγονότος και με καθολική συμμετοχή. Τέτοια τιμή αρμόζει σ' αυτούς, στους οποίους χρωστάμε την ελευθερία, τη ζωή και την εθνική μας ακεραιότητα. Αναρωτιέμαι, και σας καλώ να αναρωτηθούμε όλοι, πόσο τιμούμε τα τελευταία χρόνια τις δύο αυτές επετείους και πόσο συμμετέχουμε σ' αυτές τις γιορτές εθνικής μνήμης. Πέρα από τις επίσημες εθνικές τελετές στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, που κι αυτές δεν έχουν (σε όγκο, σε παλμό και σε αντιπροσωπευτικότητα συμμετοχής) τη δέουσα παρακολούθηση, τι γίνεται στον χώρο τής εκπαίδευσης; Είναι οι αίθουσες γεμάτες από φοιτητές; Γιορτάζουν οι ίδιοι οι φοιτητές με δικές τους εκδηλώσεις το Επος τού '40 ή την 25η Μαρτίου όπως γιορτάζουν λ.χ. (και ορθώς) τη 17η Νοεμβρίου; Γιορτάζουν τα Σχολεία τής χώρας, με τη βαρύτητα, τη σοβαρότητα, τη λαμπρότητα που επιβάλλεται, τις εθνικές μας επετείους αναδεικνύοντας τις γιορτές αυτές σε εξαιρετικής σημασίας και αίγλης γεγονότα τής σχολικής ζωής; Οι φοιτητικές οργανώσεις - είναι γνωστό - αγνοούν τις εθνικές επετείους. Τα Σχολεία γιορτάζουν τυπικά και με περιορισμένη συμμετοχή αυτές τις επετείους. Ποια όμως συνειδητοποίηση των γεγονότων που σημάδεψαν την ιστορική μας ύπαρξη μπορεί να επιτευχθεί μ' αυτόν τον τρόπο; Πόσο οι νέοι μας, οι σημερινοί μαθητές και φοιτητές και αυριανοί πολίτες αυτής τής χώρας, έχουν την ευκαιρία να νιώσουν βαθιά μέσα τους τι αγώνες χρειάστηκαν, πόσοι Ελληνες χάθηκαν, ποια ιδανικά υπηρέτησαν, ποιες αξίες τούς οδήγησαν να αγωνιστούν για να μας κληροδοτήσουν μιαν ελεύθερη πατρίδα; Κι ωστόσο οι μνήμες, ιδίως τού '40, είναι ακόμη νωπές. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να μετατρέψουμε αυτές τις «επετείους ουσίας» σε «επετείους απουσίας» ή και σε «γιορτές ρουτίνας», με τυπικές προσεγγίσεις και επιφανειακές αναδρομές ή και με μεγαλόστομες ρητορικές εξάρσεις που παρακάμπτουν την ουσία και τη σημασία των γεγονότων. Πρέπει να αναβιώσουμε με τον πιο ουσιαστικό τρόπο και τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή τις στιγμές και τις αξίες που οδήγησαν τον λαό μας να πετύχει το ακατόρθωτο: να αποτινάξει τον ζυγό μιας Αυτοκρατορίας το '21 και να πει το μεγάλο ΟΧΙ στη φασιστική Ιταλία και στον γερμανικό ναζισμό το '40. Αυτά είναι τα διδάγματα που μπορούν να εμπνεύσουν όλους μας, ιδίως τους νέους, σε καιρούς υποβάθμισης των ιδανικών και των αξιών, παραμέλησης των αρχών και των κανόνων και σε καιρούς σύγχυσης των ιδεών.

Στις μέρες μας η παραφροσύνη τής διεθνούς τρομοκρατίας και των ασύλληπτων σε ευρηματικότητα τρομοκρατικών πράξεων από τη μια, καθώς και των αποτελεσμάτων των πρωτοφανών αντιποίνων που προκάλεσαν από την άλλη, έχουν βυθίσει τον κόσμο σε ένα πρωτόγνωρο κλίμα ανησυχίας, ανασφάλειας, φόβου και αμηχανίας. Τη θέση τής πολεμικής αναμέτρησης έχει πάρει αυτές τις ώρες η ανελέητη δολοφονία αμάχων. Ενθεν κακείθεν. Η πανάρχαια αρετή, η ανδρεία στο πεδίο τής μάχης, αντικαταστάθηκε από υψηλής τεχνολογίας φονικά όπλα καθώς και από χημικές μεθόδους βιολογικής εξόντωσης. Αυτές που κακοποιούνται σήμερα δεν είναι μόνον οι ανθρώπινες υπάρξεις, αλλά οι αξίες - η ελευθερία, η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, το δικαίωμα στη ζωή κ.λπ.

Θεωρώ ότι επέτειοι ιστορικής μνήμης, ηθικής ευθύνης και εθνικών αγώνων όπως η σημερινή βοηθούν, αν μη τι άλλο, να συναισθανθούμε τί ενέπνευσε και τί εδίχασε τους λαούς μερικές δεκαετίες πριν και τί εμπνέει και διχάζει τους λαούς σήμερα. Βοηθούν να κατανοήσουμε πόσο διαφέρει η εναντίωση στον φασισμό με τον έντιμο και γενναίο θάνατο χιλιάδων Ελλήνων στα πεδία των μαχών και με θυσίες πολλών άλλων στην Αντίσταση από τους τυφλούς βομβαρδισμούς και τη διασπορά σκόνης τού άνθρακα που συμβαίνουν στις μέρες μας! Φαίνεται ότι και η πολεμική αρετή αρχίζει πια να αλλοιώνεται σε μορφή και σε νόημα!

http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=146615
Ο κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης είναι καθηγητής Γλωσσολογίας, πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τριπλή δόση νάρκωσης στο αίμα της 15χρονης που πέθανε μετά από επίσκεψη σε οδοντίατρο

Σοκ έχει προκαλέσει ο ξαφνικός θάνατος μίας 15χρονης βορειοηπειρώτισσας που ζούσε στα Γιάννενα, πριν από μερικούς μήνες σε νοσοκομείο της Αλβανίας. Η 15χρονη έχασε ξαφνικά τη ζωή του έπειτα από επίσκεψη σε οδοντίατρο στους Αγίους Σαράντα. Ο πατέρας της μικρής είχε ζητήσει να γίνει ιατροδικαστική πραγματογνωμοσύνη και στην Ελλάδα καθώς δεν μπορούσε να δεχθεί την έκθεση ιατροδικαστή στην Αλβανία που έδειχνε ως αιτία θανάτου της 15χρονης κόρης του την εσωτερική αιμορραγία. Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία απο την ιατροδικαστική έκθεση που έγινε στην Ελλάδα κατόπιν αιτήματος του πατέρα, στο αίμα της 15χρονης εντοπίστηκε τριπλάσια ποσότητα φαρμάκου νάρκωσης από τα επιτρεπόμενα όρια. «Στο αίμα του παιδιού μου, δύο ώρες πριν πεθάνει βρέθηκαν 13.6 mg/ml φαρμάκου ύπνωσης την ώρα που το επιτρεπτό όριο είναι στα 2-5 mg/ml, ανάλογα με την ηλικία και τα κιλά του καθενός. Θα συνεχίσω να αναζητώ την αλήθεια για το τι έκαναν στο παιδί μου ακόμη και αν οι αρμόδιοι στην Αλβανία προσ...

10 Οκτωβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας

Ο Καθένας από Εμάς είναι μέρος της λύσης. Μαζί μπορούμε να βάλουμε τέλος στο στίγμα για την ψυχική υγεία. Δώσε το στίγμα σου! Αυτό είναι το μήνυμα-πρόσκληση της Εταιρίας Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας (ΕΚΨ & ΨΥ) με αφορμή τη 10η Οκτωβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας. «Παροτρύνουμε τον καθένα να μας βοηθήσει να αντικαταστήσουμε τα δεσμά του αποκλεισμού και του στίγματος που επιβαρύνουν όσους αντιμετωπίζουν κάποιο ψυχοκοινωνικό πρόβλημα με ανθρώπινους δεσμούς που μπορούν να λειτουργήσουν θεραπευτικά» αναφέρει η ψυχολόγος της ΕΚΨ & ΨΥ, Αγγελική Γιαντσελίδου. Η καμπάνια στηρίζεται στην πρωτοβουλία του Mental Health Europe (M.H.E.) του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού οργανισμού για την Ψυχική Υγεία και υποστηρίζεται από την ΕΚΨ&ΨΥ (μέλος του M.H.E.) θέτοντας ένα διπλό στόχο. Αφενός να δείξει ότι τα προβλήματα ψυχικής υγείας είναι πιο κοινά απ΄ όσο νομίζουμε -ειδικά σε μια εποχή σύνθετης κρίσης σε κοινωνικό και ατομικό επίπεδο- και αφετέρου πως ο καθένας από ε...

Εμμονική αγάπη

Έρωτες με ανταπόκριση ή χωρίς, που έχουν σαν κύριο χαρακτηριστικό την εμμονή… Ο έρωτας δημιουργεί συναισθήματα αγάπης για τον άλλο, ενώ η εμμονή αφορά την έντονη προσκόλληση σε ένα πρόσωπο που μας ενδιαφέρει, είτε πριν την έναρξη μιας σχέσης, είτε κατά τη διάρκεια της σχέσης, είτε μετά τη διακοπή αυτής της σχέσης. Η επίμονη ενασχόληση με το πρόσωπο που μας ενδιαφέρει, τα έντονα και ανεξέλεγκτα συναισθήματα, η έντονη εξιδανίκευση του άλλου, με αποτέλεσμα να χάνουμε την πραγματική εικόνα του ατόμου που έχουμε απέναντί μας είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά του ατόμου που αναπτύσσει εμμονές ως προς τον τρόπο που αισθάνεται και λειτουργεί απέναντι στο άλλο άτομο. Είναι πολύ πιθανό ακόμη και η επιλογή του άλλου να στηρίχθηκε στις εμμονές που είχε το άτομο, χωρίς να αφήσει το περιθώριο να γνωρίσει ποτέ πραγματικά τον άλλο. Οι εμμονές στην αγάπη, ο φόβος της απώλειας της αγάπης, η έντονη ζήλια και κτητικότητα συνοδεύουν συνήθως έναν «εμμονικό έρωτα», που θα εξελιχθεί σε ...