Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κοινωνικό τζετ λαγκ: Τι είναι και ποιες οι επιπτώσεις του για την καρδιά


Οι επιστήμονες χρησιμοποιούν τον όρο κοινωνικό τζετ λαγκ για να περιγράψουν τη διαφορά στην ώρα που κοιμόμαστε και ξυπνάμε τις ημέρες που δουλεύουμε και τα Σαββατοκύριακα, η οποία πολλές φορές είναι τεράστια.

Όσο δύσκολο κι αν μας φαίνεται να τηρούμε ένα αυστηρό και σταθερό πρόγραμμα ύπνου τόσο τις καθημερινές όσο και τα Σαββατοκύριακα, τα οφέλη που προκύπτουν από αυτή τη συνήθεια, ιδίως για την καρδιά, είναι μια καλή αφορμή για να το προσπαθήσουμε.

Σύμφωνα με νέα επιστημονικά ευρήματα που παρουσιάστηκαν στο πρόσφατο Συνέδριο των Επαγγελματικών Ενώσεων Ύπνου (SLEEP 2017), το κοινωνικό τζετ λαγκ συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιοπάθειας αλλά και με χειρότερη υγεία γενικώς, χαμηλότερα επίπεδα ενέργειας και χειρότερη διάθεση.

Τα ευρήματα αυτά έρχονται να συμπληρώσουν παλαιότερες μελέτες, οι οποίες έχουν υποδείξει ότι το άστατο πρόγραμμα ύπνου συνδέεται μεταξύ άλλων με την παχυσαρκία και τον διαβήτη.

Στο πλαίσιο της νέας μελέτης, με επικεφαλής τον Μάικλ Γκράντνερ, διευθυντή του Ερευνητικού Προγράμματος για τον Ύπνο και την Υγεία στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, αναλύθηκαν στοιχεία που αφορούσαν 984 ενήλικες ηλικίας 22 έως 60 ετών. Οι ερευνητές αξιολόγησαν τις συνήθειες του ύπνου των συμμετεχόντων καθώς και βασικές παραμέτρους της υγείας τους (γενική υγεία, αϋπνία, κατάθλιψη, κόπωση, υπνηλία, ιστορικό καρδιαγγειακών παθήσεων), συνυπολογίζοντας παράγοντες-κλειδιά όπως η ηλικία, το φύλο, η εθνικότητα, το μορφωτικό επίπεδο, το εισόδημα και η συνολική διάρκεια του ύπνου τους.

Έπειτα από ανάλυση όλων των διαθέσιμων στοιχείων, οι ερευνητές υπολόγισαν ότι για κάθε ώρα κοινωνικού τζετ λαγκ ο κίνδυνος εμφάνισης καρδιοπάθειας αυξάνεται κατά 11,1%. Επίσης, κάθε ώρα κοινωνικού τζετ λαγκ συσχετίστηκε με 22,1% και 28,3% περισσότερες πιθανότητες ένα άτομο να έχει απλώς «καλή» ή «κακή» γενική υγεία αντίστοιχα αντί για «άριστη» υγεία. Τέλος, το κοινωνικό τζετ λαγκ συσχετίστηκε και με χειρότερη διάθεση και αυξημένη υπνηλία μέσα στην ημέρα.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι η συνολική διάρκεια του ύπνου ή μια διαταραχή του ύπνου όπως η αϋπνία δεν φάνηκε να επηρέασαν τα αποτελέσματα, επομένως το κοινωνικό τζετ λαγκ θεωρείται μεμονωμένα υπεύθυνο για τις παραπάνω αρνητικές εκβάσεις.

«Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι το πρόγραμμα του ύπνου, πέρα από τη διάρκεια του ύπνου, παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία μας» επισημαίνει η Σιέρρα Φόρμπους, ερευνήτρια που συμμετέχει στο Ερευνητικό Πρόγραμμα για τον Ύπνο και την Υγεία. «Το σταθερό πρόγραμμα ύπνου μπορεί λοιπόν να αποτελέσει μια αποτελεσματική, σχετικά απλή και ανέξοδη στρατηγική πρόληψης της καρδιοπάθειας και άλλων προβλημάτων υγείας» προσθέτει.

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πράσινα κόπρανα: Να ανησυχήσω ή όχι;

Ανδιαπιστώσετε ότι τα κόπρανά σας είναι πράσινα, πιθανότατα να θορυβηθείτε. Όμως, το περίεργο αυτό χρώμα, δεν αποτελεί απαραίτητα αιτία ανησυχίας. Το χρώμα των κενώσεων σας είναι συχνά μια αντανάκλαση του τι τρώτε. Το πράσινο χρώμα ενδεχομένως να οφείλεται στην κατανάλωση πολλών πράσινων λαχανικών, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, καθώς αυτές οι τροφές περιέχουν μεγάλες ποσότητες μιας πράσινης χρωστικής ουσίας, της χλωροφύλλης.
Άλλες διατροφικές πιθανές αιτίες είναι η λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου και χρωματισμένα με πράσινο τρόφιμα, όπως ορισμένα μίγματα αρωματισμένων ποτών, γρανίτες και κερασάκια τουρτών γενεθλίων,.
Η χολή, το κίτρινο-πράσινο πεπτικό υγρό που εκκρίνεται από το ήπαρ και αποθηκεύεται στη χοληδόχο κύστη, μπορεί επίσης να ευθύνεται για τα πράσινα κόπρανα.
«Το φυσιολογικό χρώμα των κοπράνων είναι καφέ. Η παρουσία της χολερυθρίνης στη χολή ευθύνεται για το χρώμα των κοπράνων. Διαταραχές στη χολερυθρίνη είναι δυνατόν να χρωματίσουν τα κόπρανα πράσινα, γκρι ή λευκά, σαν στό…

7 παρενέργειες των αντικαταθλιπτικών

Παρόλο που η λήψη τους από ανθρώπους που δεν έχουν άλλα προβλήματα υγείας θεωρείται γενικά ασφαλής, τα αντικαταθλιπτικά μπορεί να έχουν ενοχλητικές παρενέργειες. Οι περισσότερες από αυτές, ωστόσο, είναι παροδικές.
Από την πρόσληψη βάρους μέχρι τις διαταραχές του ύπνου, οι παρενέργειες των αντικαταθλιπτικών αποτελούν συχνά το λόγο που ορισμένοι ασθενείς δεν ξεκινούν ή διακόπτουν την θεραπεία τους. Δείτε ποιες είναι αυτές και πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν.
1. Σωματικά συμπτώματα. Στην αρχή της θεραπείας με αντικαταθλιπτικά, μπορεί να υπάρξουν ανεπιθύμητες ενέργειες στο σώμα, όπως πονοκέφαλος, πόνος στις αρθρώσεις, μυϊκοί πόνοι, ναυτία, δερματικά εξανθήματα ή διάρροια. Αυτά τα συμπτώματα είναι συνήθως ήπια και παροδικά. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Clinical Therapeutics εξέτασε πάνω από 40.000 ανθρώπους που είχαν πρόσφατα ξεκινήσει αντικαταθλιπτική θεραπεία και διαπίστωσε ότι οι πιο συχνές ανεπιθύμητες ενέργειες ήταν η κεφαλαλγία και η ναυτία. Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι αν…

Εγκεφαλική μικροαγγειοπάθεια και κίνδυνοι - Η ικανότητα ισορροπίας στο ένα πόδι «δείκτης» εγκεφαλικής υγείας