Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Έξι απλοί τρόποι για να βοηθήσεις το παιδί σου να αγαπήσει το διάβασμα


Υπάρχουν δύο κίνητρα για να διαβάσεις ένα βιβλίο: το ένα είναι για να το απολαύσεις. Το άλλο, για να παινευτείς γι’ αυτό.

Τα παραπάνω λόγια ειπώθηκαν από τον Βρετανό μαθηματικό και φιλόσοφο Bertrand Russell και ίσως αποτυπώνουν μια αλήθεια.

Η ανάγνωση ενός βιβλίου δε θα πρέπει να θεωρείται (ειδικά για τα παιδιά) μια ακόμη καθημερινή αγγαρεία  ή μια αφορμή να παινευτούμε για τις πνευματικές  ικανότητες των παιδιών αλλά ίσως σαν ένας καθημερινός τρόπος ανάπτυξης δεξιοτήτων τόσο γνωστικών όσο και συναισθηματικών.

Τα παιδιά από μικρή ηλικία θα πρέπει να καθοδηγηθούν και να ενθαρρυνθούν προς αυτή την κατεύθυνση από τους γονείς και τους δασκάλους ώστε οι επόμενες γενιές να προσπαθήσουν  να εξαλείψουν τα φαινόμενα αποστήθισης και βαθμοθηρίας και να εστιάσουν στη συνειδητή επιλογή ανάγνωσης ενός βιβλίου.

Τρόποι αποθάρρυνσης διαβάσματος

1) Λίστες ανάγνωσης λέξεων
Αποφυγή εκμάθησης λέξεων με αποστήθιση και αναζήτηση λέξεων σε λεξικό και η χρησιμοποίησή τους σε προτάσεις.
Αυτός ο τρόπος δεν έχει καμία σύνδεση με τον καθημερινό κόσμο του παιδιού και μπορεί να θεωρηθεί ως μια σπατάλη του πολύτιμου μαθησιακού χρόνου.

2) Έπαθλο και βραβείο για την ανάγνωση βιβλίου
Αρκετοί εκπαιδευτικοί και γονείς ακολουθούν αυτό τον τρόπο με σκοπό να δημιουργήσουν κίνητρα στα παιδιά να διαβάζουν περισσότερο δίνοντας για παράδειγμα μικρά δωράκια όπως αυτοκόλλητα, μολύβια κ.τ.λ. στους μαθητές που μπόρεσαν να διαβάσουν περισσότερα βιβλία ( ή δήλωσαν πως διάβασαν).

 Τα έπαθλα στην ουσία υπονομεύουν το κίνητρο των παιδιών και μειώνουν τις πιθανότητες να επιλέξουν το διάβασμα ως μια πνευματική δραστηριότητα.

3) Εβδομαδιαία προφορικά τεστ
Οποιαδήποτε λίστα λέξεων ή κειμένων που μπορεί να δοθεί για απομνημόνευση  από την αρχή της εβδομάδας ώστε να εξεταστεί στο τέλος αυτής, για πολλά παιδιά είναι χάσιμο χρόνου.

 Οι καλοί μαθητές δεν μαθαίνουν πολλά περισσότερα από αυτά που ήδη γνωρίζουν, τα παιδιά που βρίσκονται σε χαμηλότερο επίπεδο τείνουν να θεωρούν τους εαυτούς αποτυχημένους αν δεν αποδώσουν κατάλληλα και αυτοί που βρίσκονται σε μέτριο επίπεδο δεν αυξάνουν τις υπάρχουσες γνώσεις.

Αποτελεσματικοί Τρόποι ενθάρρυνσης διαβάσματος

1) Διάβασμα και συζήτηση με νόημα και ενδιαφέρον
Μια μέθοδος καλύτερη από λίστες λέξεων. Οι γονείς και οι δάσκαλοι μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά παροτρύνοντας να διαβάσουν υλικό που αρέσει στα ίδια και μετά να συζητήσουν αυτό που διάβασαν με άλλους.

Με αυτό τον τρόπο ενθαρρύνεται η ικανότητα της συζήτησης και βοηθάμε ώστε τα παιδιά να μπορούν να κάνουν συνδέσεις μεταξύ των όσων έχουν διαβάσει με την πραγματική ζωή.

2) Αποφυγή επάθλων και βραβείων
Είναι περισσότερο πιθανόν τα παιδιά που έχουν καταφέρει να αλληλοεπιδράσουν με τους γονείς και δασκάλους τους συζητώντας το περιεχόμενο ενός βιβλίου να  διατηρήσουν την επιθυμία για ανάγνωση και στο μέλλον σε αντίθεση με τα παιδιά που έχουν επιβραβευθεί με έπαθλο για βιβλία που λένε ότι έχουν διαβάσει μόνα τους.

3) Προσαρμογή ασκήσεων στις ανάγκες κάθε παιδιού
Μια φόρμα ασκήσεων δε ταιριάζει σε όλους τους μαθητές. Μη αποτελεσματικός τρόπος είναι ακόμη και η κατηγοριοποίηση των μαθητών σύμφωνα με την ηλικία και τις ικανότητες τους.

Χρειάζονται πολλές διαφορετικές ασκήσεις ξεχωριστά στο κάθε παιδί σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δεξιότητες του.

4) Προγραμματισμός πριν, διάβασμα μετά
Τα παιδιά νιώθουν περισσότερη σιγουριά και αυτοπεποίθηση όταν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί τους, τους μαθαίνουν τον τρόπο που θα επιλέξουν ένα βιβλίο για να διαβάσουν αλλά και όταν τους προτείνουν στρατηγικές καιμεθόδους αποτελεσματικής ανάγνωσης.

Σημαντική είναι η ανατροφοδότηση (feedback) που  λαμβάνουν τα παιδιά από τους γονείς. Χρειάζονται συζήτηση, ενθάρρυνσηκαι στήριξη.

5) Εξωτερικές δραστηριότητες
Πρόσφατες μελέτες υποστηρίζουν πως το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους (πάρκα, αυλές σχολείων κτλ.) εκτός από τα προφανή οφέλη, σωματική ανάπτυξη και ομαδικότητα, ωφελούνται και γνωστικά , συναισθηματικά αλλά και ακαδημαϊκά.

Τα παιδιά με δυσκολίες στη μάθηση και στο διάβασμα χρειάζονται περισσότερες ώρες παιχνιδιού. Σε καμία περίπτωση η απαγόρευση των εξωτερικών δραστηριοτήτων δεν αποτελεί μέτρο για τιμωρία κακής συμπεριφοράς ή ελλιπής σχολικής επίδοσης.

6) Μη σταματήσεις να διαβάζεις στο παιδί ακόμη και όταν μάθει να διαβάζει
Το διάβασμα μαζί με το παιδί δε θα πρέπει να σταματήσει καθώς αποτελεί υλικό για ανάπτυξη ερωτήσεων και συζητήσεων. Άλλα θετικά στοιχεία που αποκτά το παιδί είναι η ανάπτυξη λεξιλογίου, μνήμης, δεξιοτήτωνσυγκέντρωσης αλλά και δημιουργία ανοχής και συμπάθειας προς άλλους.

Το διάβασμα στο κρεβάτι μαζί με το παιδί είναι μια καλή ευκαιρία για ανάπτυξη συναισθηματικού δεσίματος σαν μια λύση στη δύσκολη και πολυάσχολη καθημερινότητα.

Μερικοί τρόποι από τους παραπάνω ενδέχεται να μην λειτουργούν το ίδιο αποτελεσματικά σε όλους. Αυτό όμως που θα πρέπει να γίνει κατανοητό (τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους γονείς) είναι πως ανεξάρτητα απότο ποια επιλογή θα αποδειχθεί τελικά αποτελεσματική, ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους οι μαθητές τους ή αντίστοιχα τα παιδιά τους χρειάζονται το διάβασμα. Αν δηλαδή επιθυμούν την ομαλή ανάπτυξη κριτικής σκέψης μέσα από την αλληλεπίδραση, διαδραστικότητα και το παιχνίδι ή απλώς επιθυμούν να επιβαρύνουν τα παιδιά με την μύηση τους σε ανταγωνιστικά μονοπάτια μέσα από τη διαδικασία του διαβάσματος σε ένα τόσο κρίσιμο σημείο της ανάπτυξής τους.      

                                                                                                                                                                                           e-psychology

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μολυσματική τέρμινθος: Συμπτώματα, μετάδοση και θεραπεία

Η μολυσματική τέρμινθος είναι μία συχνή ιογενής πάθηση που προσβάλλει το δέρμα και ευκαιριακά τα μάτια. Μπορεί να επηρεάσει άτομα κάθε ηλικίας αλλά προσβάλλει κατά κύριο λόγο παιδιά, σεξουαλικά ενεργείς ενήλικες και αυτούς που για κάποιος λόγο δεν έχουν ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα. Η ηλικία που εμφανίζεται πιο συχνά στα παιδιά η πάθηση είναι μεταξύ ενός και 10 ετών. Δεν απαιτεί πάντα αντιμετώπιση. Ο ιός της μολυσματικής τερμίνθου ανήκει στην οικογένεια των poxvirus και ονομάζεται Molluscum Contagiosum Virus ( MCV ). Αποικεί μόνο τον άνθρωπο. Υπάρχουν 4 τύποι του ιού: MCV -1, MCV -2, MCV -3 και MCV -4. Ο πιο συχνός είναι ο ιός MCV -1 ενώ ο MCV -2 ανιχνεύεται πιο συχνά σε ενήλικες και είναι σεξουαλικά μεταδιδόμενος. Συμπτώματα Οι βλάβες της μολυσματικής τερμίνθου είναι μικρά σπυράκια, μεγέθους 1-10 χιλιοστών που μοιάζουν με ογκίδια, ελιές ή μαργαριτάρια. Πρόκειται για στρογγυλές, λευκές και γυαλιστερές βλατίδες (θολωτές) με ομφαλωτό κέντρο, που περιέχουν ένα

10 συμπτώματα του «Σιωπηλού Δολοφόνου» των ωοθηκών, που κάθε γυναίκα ΠΡΕΠΕΙ να γνωρίζει

Υπολογίζεται ότι στης ΗΠΑ περισσότερες από 550 γυναίκες πεθαίνουν κάθε χρόνο από καρκίνο στις ωοθήκες. Πιστεύεται πως οι κύριες αιτίες αυτής της μορφής καρκίνου περιλαμβάνουν: Την ηλικία Τη κληρονομικότητα Τη χρήση αντισυλληπτικών Αυτό όμως που είναι το πιο ανησυχητικό είναι ότι οι περισσότερες που μαθαίνουν πως έχουν αυτή τη μορφή καρκίνου, το μαθαίνουν στα τελευταία στάδια, όταν δεν υπάρχει πια ελπίδα. Γι’αυτό είναι πολύ σημαντικό να μην αγνοούμε τα σημάδια αυτού του σιωπηλού δολοφόνου, γιατί μία έγκαιρη διάγνωση θα σας σώσει τη ζωή. Τα 10 κυριότερα συμπτώματα είναι: 1. Συχνοί κοιλόπονοι 2. Πόνος στη λεκάνη και το στομάχι 3. Ασταθή έμμηνος ρύση Ο καρκίνος των ωοθηκών μπορεί να αναπτυχθεί και σε κορίτσια που δεν έχει αρχίσει ακόμα ο κύκλος του, ωστόσο είναι πολύ πιο συνηθισμένος σε γυναίκες άνω των 55. 4. Αίσθημα κόπωσης χωρίς προφανή λόγο 5. Παράξενο αίσθημα κορεσμού Το να νιώθεις φουσκωμένος όταν δεν έχεις φάει είναι ένα κοινό σύμπτωμα το

Εγκεφαλική μικροαγγειοπάθεια και κίνδυνοι - Η ικανότητα ισορροπίας στο ένα πόδι «δείκτης» εγκεφαλικής υγείας

Η εγκεφαλική μικροαγγειοπάθεια αποτελεί επικίνδυνο εχθρό για τη μέση ηλικία και πολύ περισσότερο όταν συνυπάρχουν παθήσεις όπως ο διαβήτης και η υπέρταση Προσβάλει κατά κύριο λόγο τα μικρά τριχοειδή αγγεία του μεσεγκεφάλου και προκαλεί χαρακτηριστικές διαταραχές στην ροή του αίματος.. Η τριάδα αυτών των διαταραχών αποτελείται από διαταραχές μνήμης και   προσοχής , δυσχέρεια βάδισης και ακράτεια. Σ’αυτήν την κεντρική συμπτωματολογία προστίθενται και άλλες δυσλειτουργίες. Η νόσος, η συχνότητα της οποίας αυξάνεται με την ηλικία, πιστεύεται ότι αποτελεί ένδειξη αυξημένου κινδύνου για μελλοντικό σοβαρό εγκεφαλικό επεισόδιο, ενώ προγενέστερες μελέτες την έχουν επίσης συσχετίσει με απώλεια του συντονισμού των κινήσεων και νοητική διαταραχή. Έτσι, η έγκαιρη διάγνωση και η θεραπευτική αντιμετώπιση είναι αναγκαίες ώστε να αποφευχθεί η εξέλιξή της. Η πιθανή δυσκολία ενός ατόμου να ισορροπήσει στο ένα πόδι για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα θα μπορούσε να είναι δείκτης ε