Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Έξι απλοί τρόποι για να βοηθήσεις το παιδί σου να αγαπήσει το διάβασμα


Υπάρχουν δύο κίνητρα για να διαβάσεις ένα βιβλίο: το ένα είναι για να το απολαύσεις. Το άλλο, για να παινευτείς γι’ αυτό.

Τα παραπάνω λόγια ειπώθηκαν από τον Βρετανό μαθηματικό και φιλόσοφο Bertrand Russell και ίσως αποτυπώνουν μια αλήθεια.

Η ανάγνωση ενός βιβλίου δε θα πρέπει να θεωρείται (ειδικά για τα παιδιά) μια ακόμη καθημερινή αγγαρεία  ή μια αφορμή να παινευτούμε για τις πνευματικές  ικανότητες των παιδιών αλλά ίσως σαν ένας καθημερινός τρόπος ανάπτυξης δεξιοτήτων τόσο γνωστικών όσο και συναισθηματικών.

Τα παιδιά από μικρή ηλικία θα πρέπει να καθοδηγηθούν και να ενθαρρυνθούν προς αυτή την κατεύθυνση από τους γονείς και τους δασκάλους ώστε οι επόμενες γενιές να προσπαθήσουν  να εξαλείψουν τα φαινόμενα αποστήθισης και βαθμοθηρίας και να εστιάσουν στη συνειδητή επιλογή ανάγνωσης ενός βιβλίου.

Τρόποι αποθάρρυνσης διαβάσματος

1) Λίστες ανάγνωσης λέξεων
Αποφυγή εκμάθησης λέξεων με αποστήθιση και αναζήτηση λέξεων σε λεξικό και η χρησιμοποίησή τους σε προτάσεις.
Αυτός ο τρόπος δεν έχει καμία σύνδεση με τον καθημερινό κόσμο του παιδιού και μπορεί να θεωρηθεί ως μια σπατάλη του πολύτιμου μαθησιακού χρόνου.

2) Έπαθλο και βραβείο για την ανάγνωση βιβλίου
Αρκετοί εκπαιδευτικοί και γονείς ακολουθούν αυτό τον τρόπο με σκοπό να δημιουργήσουν κίνητρα στα παιδιά να διαβάζουν περισσότερο δίνοντας για παράδειγμα μικρά δωράκια όπως αυτοκόλλητα, μολύβια κ.τ.λ. στους μαθητές που μπόρεσαν να διαβάσουν περισσότερα βιβλία ( ή δήλωσαν πως διάβασαν).

 Τα έπαθλα στην ουσία υπονομεύουν το κίνητρο των παιδιών και μειώνουν τις πιθανότητες να επιλέξουν το διάβασμα ως μια πνευματική δραστηριότητα.

3) Εβδομαδιαία προφορικά τεστ
Οποιαδήποτε λίστα λέξεων ή κειμένων που μπορεί να δοθεί για απομνημόνευση  από την αρχή της εβδομάδας ώστε να εξεταστεί στο τέλος αυτής, για πολλά παιδιά είναι χάσιμο χρόνου.

 Οι καλοί μαθητές δεν μαθαίνουν πολλά περισσότερα από αυτά που ήδη γνωρίζουν, τα παιδιά που βρίσκονται σε χαμηλότερο επίπεδο τείνουν να θεωρούν τους εαυτούς αποτυχημένους αν δεν αποδώσουν κατάλληλα και αυτοί που βρίσκονται σε μέτριο επίπεδο δεν αυξάνουν τις υπάρχουσες γνώσεις.

Αποτελεσματικοί Τρόποι ενθάρρυνσης διαβάσματος

1) Διάβασμα και συζήτηση με νόημα και ενδιαφέρον
Μια μέθοδος καλύτερη από λίστες λέξεων. Οι γονείς και οι δάσκαλοι μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά παροτρύνοντας να διαβάσουν υλικό που αρέσει στα ίδια και μετά να συζητήσουν αυτό που διάβασαν με άλλους.

Με αυτό τον τρόπο ενθαρρύνεται η ικανότητα της συζήτησης και βοηθάμε ώστε τα παιδιά να μπορούν να κάνουν συνδέσεις μεταξύ των όσων έχουν διαβάσει με την πραγματική ζωή.

2) Αποφυγή επάθλων και βραβείων
Είναι περισσότερο πιθανόν τα παιδιά που έχουν καταφέρει να αλληλοεπιδράσουν με τους γονείς και δασκάλους τους συζητώντας το περιεχόμενο ενός βιβλίου να  διατηρήσουν την επιθυμία για ανάγνωση και στο μέλλον σε αντίθεση με τα παιδιά που έχουν επιβραβευθεί με έπαθλο για βιβλία που λένε ότι έχουν διαβάσει μόνα τους.

3) Προσαρμογή ασκήσεων στις ανάγκες κάθε παιδιού
Μια φόρμα ασκήσεων δε ταιριάζει σε όλους τους μαθητές. Μη αποτελεσματικός τρόπος είναι ακόμη και η κατηγοριοποίηση των μαθητών σύμφωνα με την ηλικία και τις ικανότητες τους.

Χρειάζονται πολλές διαφορετικές ασκήσεις ξεχωριστά στο κάθε παιδί σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δεξιότητες του.

4) Προγραμματισμός πριν, διάβασμα μετά
Τα παιδιά νιώθουν περισσότερη σιγουριά και αυτοπεποίθηση όταν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί τους, τους μαθαίνουν τον τρόπο που θα επιλέξουν ένα βιβλίο για να διαβάσουν αλλά και όταν τους προτείνουν στρατηγικές καιμεθόδους αποτελεσματικής ανάγνωσης.

Σημαντική είναι η ανατροφοδότηση (feedback) που  λαμβάνουν τα παιδιά από τους γονείς. Χρειάζονται συζήτηση, ενθάρρυνσηκαι στήριξη.

5) Εξωτερικές δραστηριότητες
Πρόσφατες μελέτες υποστηρίζουν πως το παιχνίδι σε εξωτερικούς χώρους (πάρκα, αυλές σχολείων κτλ.) εκτός από τα προφανή οφέλη, σωματική ανάπτυξη και ομαδικότητα, ωφελούνται και γνωστικά , συναισθηματικά αλλά και ακαδημαϊκά.

Τα παιδιά με δυσκολίες στη μάθηση και στο διάβασμα χρειάζονται περισσότερες ώρες παιχνιδιού. Σε καμία περίπτωση η απαγόρευση των εξωτερικών δραστηριοτήτων δεν αποτελεί μέτρο για τιμωρία κακής συμπεριφοράς ή ελλιπής σχολικής επίδοσης.

6) Μη σταματήσεις να διαβάζεις στο παιδί ακόμη και όταν μάθει να διαβάζει
Το διάβασμα μαζί με το παιδί δε θα πρέπει να σταματήσει καθώς αποτελεί υλικό για ανάπτυξη ερωτήσεων και συζητήσεων. Άλλα θετικά στοιχεία που αποκτά το παιδί είναι η ανάπτυξη λεξιλογίου, μνήμης, δεξιοτήτωνσυγκέντρωσης αλλά και δημιουργία ανοχής και συμπάθειας προς άλλους.

Το διάβασμα στο κρεβάτι μαζί με το παιδί είναι μια καλή ευκαιρία για ανάπτυξη συναισθηματικού δεσίματος σαν μια λύση στη δύσκολη και πολυάσχολη καθημερινότητα.

Μερικοί τρόποι από τους παραπάνω ενδέχεται να μην λειτουργούν το ίδιο αποτελεσματικά σε όλους. Αυτό όμως που θα πρέπει να γίνει κατανοητό (τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους γονείς) είναι πως ανεξάρτητα απότο ποια επιλογή θα αποδειχθεί τελικά αποτελεσματική, ποιοι είναι οι λόγοι για τους οποίους οι μαθητές τους ή αντίστοιχα τα παιδιά τους χρειάζονται το διάβασμα. Αν δηλαδή επιθυμούν την ομαλή ανάπτυξη κριτικής σκέψης μέσα από την αλληλεπίδραση, διαδραστικότητα και το παιχνίδι ή απλώς επιθυμούν να επιβαρύνουν τα παιδιά με την μύηση τους σε ανταγωνιστικά μονοπάτια μέσα από τη διαδικασία του διαβάσματος σε ένα τόσο κρίσιμο σημείο της ανάπτυξής τους.      

                                                                                                                                                                                           e-psychology

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα θαυμαστά οφέλη του πράσινου σαπουνιού

Το πράσινο σαπούνι, για όσους δε γνωρίζουν, είναι πράσινο, λόγω του χρώματος της ελιάς καθώς το ελαιόλαδο, του οποίου οι εξαιρετικά θεραπευτικές ιδιότητες είναι γνωστές και αξιοποιήσιμες από τα αρχαία χρόνια, είναι το βασικό και κύριο συστατικό του. Ωστόσο, πράσινο σαπούνι παράγεται και από άλλα φυτά, πέρα της ελιάς, διατηρώντας έτσι το μεγαλύτερο ποσοστό των πλεονεκτημάτων ενός φυσικά παρασκευασμένου προϊόντος. Η ποικιλία των χρήσεων του ελαιόλαδου και οι μαλακτικές και απολυμαντικές του ιδιότητες, το καθιστούν κάτι πολύ παραπάνω από συστατικό καλής διατροφής, καθώς η χρήση του στη μορφή του σαπουνιού, αν και μοιάζει παλιομοδίτικη, σε πολλούς, παραμένει υπολογίσιμη δύναμη. Πέρα λοιπόν από μυστικό ομορφιάς πολλών γυναικών, που δεν θα σας το αποκαλύψουν ποτέ, έχει θεραπευτική δράση ενάντια σε δερματικές παθήσεις, όπως είναι η ψωρίαση και η δερματίτιδα, ενώ το μεγαλύτερό του πλεονέκτημα παραμένει η προστασία του δέρματος από την αφυδάτωση και την ξηρότητα, χωρίς β...

Δίκερος μήτρα: Επιτρέπει την εγκυμοσύνη;

H δίκερος μήτρα αποτελεί μια συχνή ανατομική παραλλαγή της μήτρας και οφείλεται σε διαταραχή του σχηματισμού της στη διάρκεια στης εμβρυϊκής ζωής. Ουσιαστικά η μήτρα αντί να έχει σχήμα ισοσκελούς τριγώνου, έχει σχήμα σφεντόνας, χωρίζοντας έτσι στα δύο την κοιλότητα του ενδομητρίου. Αυτό θεωρητικά μπορεί να επηρεάσει την εμφύτευση και ανάπτυξη του εμβρύου. Τις περισσότερες φορές όμως μια γυναίκα δεν ξέρει καν ότι έχει δίκερο μήτρα. Μελέτες αποδεικνύουν ότι το 70% περίπου των γυναικών που έχουν δίκερη μήτρα δεν έχουν κανένα πρόβλημα στην εγκυμοσύνη τους. Η διάγνωση γίνεται με απλό ή τρισδιάστατο υπερηχογράφημα, με σαλπιγγογραφία, αλλά και με υστεροσκόπηση και λαπαροσκόπηση. Το πιο κοινό πρόβλημα που συνδέεται με τη δίκερη μήτρα είναι ο πρόωρος τοκετός ή ο ανεπαρκής τράχηλος (πρόωρη διαστολή του τραχήλου) στην εγκυμοσύνη. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να γίνει περίδεση του τραχήλου με ράμμα. Φαίνεται επίσης ότι ποσοστό 15% των καθέξιν αποβολών που οφείλονται σε διατ...

Αν σας συμβαίνει αυτό στον ύπνο μπορεί να έχετε κατάθλιψη

Η κατάθλιψη, η αϋπνία και η εξάντληση μπορεί να είναι σημαντικοί παράγοντες κινδύνου για τους συχνούς εφιάλτες, υποδεικνύει νέα έρευνα που διενεργήθηκε από το πανεπιστήμιο Turku στην Φινλανδία και η οποία δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Sleep. Αν και η μελέτη δεν αποδεικνύει άμεση σχέση αιτίας-αποτελέσματος, εντούτοις επιβεβαιώνει ότι οι εφιάλτες συνδέονται με την κατάθλιψη, την αϋπνία και την κόπωση. Ο επικεφαλής της έρευνας, Nils Sandman, επιστήμονας στο Κέντρο Γνωστικής Νευροεπιστήμης του πανεπιστημίου, υποστηρίζει ότι η συγκεκριμένη μελέτη δείχνει ότι υπάρχει σαφής σχέση ανάμεσα στην καλή ψυχική διάθεση και τους εφιάλτες. Για τις ανάγκες της έρευνας, οι επιστήμονες εξέτασαν τις περιπτώσεις περίπου 14.000 ατόμων, ηλικίας 25 έως 74 ετών την περίοδο από το 2007 έως και το 2012. Το 53% των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες. Κατάθλιψη και εφιάλτες: Τι έδειξαν τα αποτελέσματα Περίπου 45% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι είχαν περιστασιακούς εφιάλτες τις τελευταίες 3...