Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πώς να προστατεύσετε την ψυχική υγεία του παιδιού σας



Υπάρχουν πολλές φορές στην ζωή του παιδιού σας που θα αναρωτηθείτε αν η συμπεριφορά του είναι φυσιολογική. Στο νηπιαγωγείο, ίσως περνάει πολλή ώρα μόνο του, κι αυτό σας φαίνεται παράξενο. Στην εφηβεία μπορεί να εξοργίζεται και να αντιδρά άσχημα. Στα πρώτα χρόνια του Πανεπιστημίου, υπάρχουν περίοδοι που σταματά να επικοινωνεί μαζί σας. Το ζήτημα είναι: πρέπει να ανησυχήσετε; Και πώς θα ξεχωρίσετε ποιες συμπεριφορές είναι φυσιολογικές, και ποιες σημαίνουν πως η ψυχική υγεία του παιδιού σας δεν είναι στα καλύτερα; Ας προσπαθήσουμε να απαντήσουμε.

Αρχικά, τι είναι η ψυχική υγεία;
Οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας επηρεάζουν τις πράξεις μας, όπως και το πώς βλέπουμε τον εαυτό μας, πώς επικοινωνούμε με τους άλλους ανθρώπους. Μέσα από αυτές τις εμπειρίες μαθαίνουμε, ωριμάζουμε, και μπορούμε να διαχειριζόμαστε καλύτερα τα εμπόδια που βρίσκονται στον δρόμο μας. Οι διάφορες κρίσεις, οι αλλαγές που συμβαίνουν και όλες οι φορές που τα αισθήματά τους θα πληγωθούν, μπορούν να κάνουν τα παιδιά να δυσκολεύονται. Το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν προτείνει να σκεφτούμε την ψυχική υγεία σαν μία γραμμή: Ξεκινάμε από την καλή ψυχική υγεία, στα ψυχικά προβλήματα, μέχρι τις ψυχικές νόσους που μπορούν να διαγνωστούν.

Τι είναι φυσιολογικό;
Μπορούμε άραγε να ορίσουμε το φυσιολογικό, από την στιγμή που κάθε άνθρωπος είναι τόσο διαφορετικός; Η απάντηση είναι όχι, ή τουλάχιστον όχι απόλυτα, καθώς οι περισσότεροι από εμάς κάνουμε το λάθος να ορίζουμε το φυσιολογικό σε σχέση με τους άλλους ανθρώπους που βλέπουμε – χωρίς να ξέρουμε, βέβαια, τι συμβαίνει πίσω από κλειστές πόρτες. Με λίγα λόγια, όσον αφορά το παιδί σας, και ποιες συμπεριφορές του είναι φυσιολογικές, ως γονέας του είστε μάλλον ο κατάλληλος να κρίνετε. Αυτό που ονομάζουμε φυσιολογικό είναι – στην καλύτερη περίπτωση – ένας κινούμενος στόχος: όλα έχουν να κάνουν με το πώς διαχειριζόμαστε τους παράγοντες που μας προκαλούν στρες σε μια συγκεκριμένη στιγμή.

Πώς βοηθούμε το παιδί μας, λοιπόν;
Δεν μπορούμε να έχουμε τον έλεγχο πάνω σε αυτά που θα προκαλέσουν στο παιδί μας στρες και άσχημα συναισθήματα. Για παράδειγμα, δεν θα μπορούμε να είμαστε εκεί όταν κάποιο παιδί στο σχολείο φερθεί άσχημα. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να δώσουμε στο παιδί μας μια γερή βάση αγάπης, προστασίας και ενθάρρυνσης, ώστε να μπορεί να διαχειρίζεται το στρες και να μην βιώνει τα προβλήματα εντονότερα από όσο είναι. Επιπλέον, με ένα κλίμα εμπιστοσύνης στο σπίτι, το παιδί θα νιώθει άνετα να μιλάει για τα προβλήματά του, και εμείς μπορούμε να το βοηθήσουμε να τα ξεπεράσει.

Ποια είναι τα σημάδια που πρέπει να μας ανησυχήσουν;
Μερικά σημάδια άγχους που μπορεί να φανούν ανησυχητικά είναι τα εξής:
Ο φόβος μοιάζει να παραλύει το παιδί;
Το παιδί φαίνεται θλιμμένο και είναι ιδιαίτερα ήσυχο για περισσότερες από δύο εβδομάδες;
Έχει αλλάξει κάτι στις φιλίες του; Μήπως δεν έχει πλέον όρεξη να μιλάει με τους φίλους του; Μήπως τους εγκατέλειψε ξαφνικά για να κάνει παρέα με άλλα παιδιά;

Το παιδί τρώει καλά;
Έχει παραπονεθεί ότι πονάει το κεφάλι του ή το στομάχι του;
Αντιμετωπίζει δυσκολία στο να τελειώνει αυτά που αρχίζει; Μιλήστε με τους δασκάλους του και ρωτήστε αν παρακολουθεί στο μάθημα, και αν συμμετέχει.
Τι μπορούμε να κάνουμε όταν το πρόβλημα επιμένει;
Μπορούμε να μιλήσουμε ειλικρινά με το παιδί μας – χωρίς φυσικά να το κατηγορούμε ή να έχουμε σκοπό να το νουθετήσουμε – για τις συμπεριφορές που παρατηρούμε. Είναι επίσης σημαντικό να μιλήσουμε στο παιδί μας για τεχνικές χαλάρωσης από το στρες, αλλά και να το ενθαρρύνουμε να βρει αυτήν που του ταιριάζει καλύτερα, εννοώντας ότι οι τεχνικές που λειτουργούν για εμάς μπορεί να μην βοηθούν το παιδί μας. Μερικοί τρόποι για να είμαστε σίγουροι πως το παιδί μας καταλαβαίνει ότι το στηρίζουμε είναι οι εξής:

Μιλάμε οικογενειακά για τα προβλήματα που προκύπτουν, αφήνοντας το παιδί να μιλήσει χωρίς να το διακόπτουμε.
Βοηθούμε το παιδί να ζητάει αυτά που θέλει ή έχει ανάγκη, χωρίς να ντρέπεται ή να φοβάται.
Του μαγειρεύουμε υγιεινά φαγητά.
Του αφήνουμε ελεύθερο χρόνο για να καθαρίζει το κεφάλι του, και επίσης οργανώνουμε διασκεδαστικές δραστηριότητες που μπορούμε να απολαύσουμε οικογενειακώς.
Όταν όλα αυτά δεν είναι αρκετά;

Τα παιδιά κάθε ηλικίας μπορούν να υποφέρουν από κάποια ψυχική νόσο. Ένα παιδί μπορεί να βιώνει κατάθλιψη, ή να πάσχει από Διαταραχή Ελειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας. Μην ξεχνάτε πως το μυαλό του παιδιού επεξεργάζεται διαφορετικά τα δεδομένα. Για παράδειγμα, ένα άσχημο δάγκωμα σκύλου σε ένα μικρό παιδί είναι ικανό να του δημιουργήσει συμπτώματα παρόμοια με αυτά του μετατραυματικού στρες που βιώνουν οι στρατιώτες του πολέμου.
Αν βλέπετε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται να λειτουργήσει φυσιολογικά, δεν είναι ντροπή να ζητήσετε βοήθεια. Αρχικά, είναι ένα καλό βήμα να μιλήσετε με τους υπεύθυνους στο σχολείο του. Έπειτα, ο γιατρός του παιδιού σας μπορεί να σας προτείνει κάποιον παιδοψυχολόγο, ο οποίος θα κατανοήσει καλύτερα τι ακριβώς συμβαίνει. Η θεραπεία είναι μια μεγάλη διαδικασία, στην οποία συμμετέχετε και εσείς. Και το παιδί σας έχει ανάγκη δίπλα του, σε κάθε του βήμα.

http://www.iatronet.gr/ygeia/psyxiki-ygeia/article/34750/pws-na-prostatefsete-tin-psyxiki-ygeia-toy-paidioy-sas.html

Επιμέλεια: Θοδωρής Διάκος

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τριπλή δόση νάρκωσης στο αίμα της 15χρονης που πέθανε μετά από επίσκεψη σε οδοντίατρο

Σοκ έχει προκαλέσει ο ξαφνικός θάνατος μίας 15χρονης βορειοηπειρώτισσας που ζούσε στα Γιάννενα, πριν από μερικούς μήνες σε νοσοκομείο της Αλβανίας. Η 15χρονη έχασε ξαφνικά τη ζωή του έπειτα από επίσκεψη σε οδοντίατρο στους Αγίους Σαράντα. Ο πατέρας της μικρής είχε ζητήσει να γίνει ιατροδικαστική πραγματογνωμοσύνη και στην Ελλάδα καθώς δεν μπορούσε να δεχθεί την έκθεση ιατροδικαστή στην Αλβανία που έδειχνε ως αιτία θανάτου της 15χρονης κόρης του την εσωτερική αιμορραγία. Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία απο την ιατροδικαστική έκθεση που έγινε στην Ελλάδα κατόπιν αιτήματος του πατέρα, στο αίμα της 15χρονης εντοπίστηκε τριπλάσια ποσότητα φαρμάκου νάρκωσης από τα επιτρεπόμενα όρια. «Στο αίμα του παιδιού μου, δύο ώρες πριν πεθάνει βρέθηκαν 13.6 mg/ml φαρμάκου ύπνωσης την ώρα που το επιτρεπτό όριο είναι στα 2-5 mg/ml, ανάλογα με την ηλικία και τα κιλά του καθενός. Θα συνεχίσω να αναζητώ την αλήθεια για το τι έκαναν στο παιδί μου ακόμη και αν οι αρμόδιοι στην Αλβανία προσ...

Οι 9 Θαυματουργές Χρήσεις της Ασπιρίνης που Σίγουρα ΔΕΝ γνωρίζεις!

Δείτε παρακάτω τις 9 φαρμακευτικές και μη, χρήσεις ″έκπληξη″ της ασπιρίνης: 1. Θεραπεία για τα τσιμπήματα των εντόμων : Διαλύστε μία ασπιρίνη σε νερό και ψεκάστε το παραπάνω μείγμα στο σημείο που είναι το τσίμπημα κουνουπιού ή μέλισσας. Αφήστε το διάλυμα για μερικά λεπτά μέχρι η φαγούρα και ο ερεθισμός να υποχωρήσουν. 2. Λευκαντικό για τα χέρια : Για να απαλλαγείτε από τους κίτρινους λεκέδες του τσιγάρου ή τις καφές κηλίδες στα χέρια, σπάστε 2-3 δισκία και αναμείξτε τα με λεμόνι. Απλώστε στους αντιαισθητικούς λεκέδες που υπάρχουν στις άκρες των δακτύλων, επαναλάβετε σε τακτά χρονικά διαστήματα και γρήγορα θα εξαφανιστούν. 3. Θεραπεία ακμής : Σπάστε δύο-τρία δισκία και αναμείξτε τα με μικρή ποσότητα νερού. Απλώστε το μείγμα στα σπυράκια, αφήστε 2-3 λεπτά και ξεπλύνετε. Τα σπυράκια θα ξεραθούν και θα εξαφανιστούν γρηγορότερα. 4. Αντί-μυκητιασικό βελτιωτικό εδάφους: Για να καταπολεμήσετε τους μύκητες του εδάφους και τα ζιζάνια, διαλύστε ένα δισκίο ασπιρίνης σε ...

Συγκρούσεις - Από την ματαίωση των προσδοκιών μας στην ουσιαστική επικοινωνία

Οι διαφωνίες και οι συγκρούσεις είναι μέρος της ζωής μας, των σχέσεων μας και τελικά μέρος του εαυτού μας. Ακόμα και αυτή τη στιγμή μπορεί να βιώνουμε μία εσωτερική σύγκρουση σκεπτόμενοι αν θέλουμε να συνεχίσουμε να διαβάζουμε αυτό το κείμενο ή όχι. Πότε όμως η διαφωνία εξελίσσεται σε σύγκρουση και κατά πόσο φωτίζει κάποιες σκοτεινές πλευρές της προσωπικότητας μας, μίας σχέσης ή μίας κοινωνίας; Η διαφωνία αναφέρεται κυρίως σε μία διαφορά απόψεων, σε μία ασυμφωνία προσέγγισης ανάμεσα σε δύο πλευρές. Η σύγκρουση όμως είναι κάτι παραπάνω από απλή ασυμφωνία και αποτελεί ένα επίμονο θέμα προστριβής το οποίο έχει διάρκεια. Αφού λοιπόν παραμένει για καιρό, μπορεί να αλλάζει μορφές και να εξελίσσεται προκαλώντας πολλά προβλήματα τα οποία συνιστούν εκφάνσεις του ίδιου ζητήματος. Από αυτή την άποψη η σύγκρουση αντιμετωπίζεται ως μία διαδικασία και έχει 3 ποιοτικές διαβαθμίσεις Α) Η προοπτική να προκύψει σύγκρουση υπάρχει όταν 2 πλευρές έρχονται αντιμέτωπες με δύο ή περισσ...