Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το σώμα μας: *Το δεύτερο μας στόμα*



Για όλες εκείνες τις φορές που κάποιος θέλησε να εκφράσει το συναίσθημά του και δεν το έκανε αρκούσε να μετρήσει πόσα “στόματα” του έχει δώσει η φύση και τότε θα καταλάβαινε πόσο σημαντικό ήταν αυτό που ήθελε να πει…

Δεν είναι λίγες οι φορές που οι άνθρωποι δεν εκφράζουν την συναισθηματική τους κατάσταση. Ίσως ο κόσμος είναι επικριτικός ή ίσως ο ψυχισμός του καθενός είναι ένα πολύτιμο δώρο το οποίο χρειάζεται προσοχή σε ποιον το αποκαλύπτεις. Όπως με όλα τα δώρα που δεν κάναμε, όμως, με το πέρασμα του χρόνου, καταντούν να γίνουν η λυπηρή υπενθύμιση της ευκαιρίας που χάσαμε… Η ίδια πηγή που θα μπορούσε να γεμίσει κάποιον χαρά καταλήγει μία πληγή που με την “ασχήμια” της τον κάνει να τη σπρώχνει όλο και πιο βαθιά, μακριά από τα μάτια των άλλων. Γιατί δεν το έκανε, όμως; Γιατί δεν εξωτερίκευσε το συναίσθημά του είτε προς το σωστό αντικείμενο είτε προς κάποιο άλλο; Γιατί σιώπησε;

Το γιατί, ίσως, κρύβεται στη φτωχότητα των διαθέσιμων μέσων και όχι σε κάποιον αυτοεπιβαλλόμενο περιορισμό. Βλέπετε, από μικροί διδασκόμαστε την καθαρότητα του λόγου. Αυτή την “απελευθερωτική” καθαρότητα όπου – χωρίς φόβο και πάθος – επικοινωνούν, οι άνθρωποι, μεταξύ τους. Ποιο είναι, όμως, το κακό που η καθαρότητα φέρει; Μα φυσικά, τον φόβο ότι το συναίσθημα ρυπαίνει· “μολύνει” την ψυχή που αγγίζει αποκαλύπτοντας την αδυναμία του ανθρώπου να το συγκρατήσει. Εν ολίγοις, υπενθυμίζει σε όλους ότι είμαστε μεμπτοί και φθαρτοί.

Στην αρχή αυτής την ενοχοποίησης, η λεκτική επικοινωνία, επικράτησε δηλώνοντας υποδόρια ότι οι άνθρωποι οφείλουν να είναι εγκρατείς και λογικά ώριμοι και να μην ενδίδουν στα πάθη της φύσης τους. Κατέληξε να είναι η κυρίαρχη μορφή έκφρασης ακόμα και όταν δεν είναι η καταλληλότερη να διατυπώσει την πολυπλοκότητα ενός συναισθηματικού οργανισμού. Οι λέξεις, κατέληξαν να είναι ο έξυπνος τρόπος των ανθρώπων να μονώσουν όσο το δυνατόν περισσότερο το συναίσθημα.

Που πηγαίνει, λοιπόν, όλη αυτή η εκδραμάτιση που τις συνοδεύει όταν κάποιος αντιστέκεται στο να την εκφράσει; Η ψυχική επένδυση και ο συναισθηματικός μορφασμός που του αρνούμαστε να βγει στην επιφάνεια;

Για να μπορέσει να απαντηθεί το παραπάνω σκεφτείτε ότι ο ανθρώπινος ψυχισμός έχει – πλην του εξωτερικού και αντικειμενικού επιπέδου – ένα δεύτερο· ενδόμυχο και υποκειμενικό. Σε αυτό, κάθε σημαντικό πρόσωπο της ζωής μας είναι αποθηκευμένο, στο “εσωτερικό μας ευρετήριο”, μαζί με τις ιδιότητες που του έχουμε αποδώσει. Ενίοτε μπορεί να νιώσουμε θυμό, άγχος ή θλίψη με κάποιο από αυτά τα πρόσωπα όμως, ακριβώς επειδή οι εσωτερικές αναπαραστάσεις τους είναι τόσο σημαντικές, για εμάς, και φοβόμαστε ότι θα τις βλάψουμε, ανεπανόρθωτα, δεν το επικοινωνούμε. Ανταυτού στρέφουμε την σφοδρότητα των συναισθημάτων μας κατά του εαυτού μας που τόλμησε να τα νιώσει και του επιτιθόμαστε… Αυτός ο φόβος, λοιπόν, είναι που σπρώχνει κάποιον να καταπιεί το θυμό του, να παρακρατήσει το άγχος και να παγιδεύσει τη θλίψη στο κορμί του. Και το “δώρο” αυτής της ακραιφνούς λογικής, στην οποία το συναίσθημα αντιμετωπίζεται ως η ύπατη μορφή βίας, είναι τα αυτοάνοσα νοσήματα.

Τα αυτοάνοσα νοσήματα, είναι το αποτέλεσμα της σιωπής και το γέννημα μίας ενοχοποιημένης πεποίθησης ότι το συναίσθημα βλάπτει. Πάνω απ? όλα, όμως, είναι η υπενθύμιση ότι οι ίδιοι δεν υπάρχουμε καλοί ακροατές του εαυτού μας. Ότι οι ίδιοι αγνοούμε κάποιον που μιλάει – εμάς – και τώρα αυτός ο κάποιος βρίσκει έναν άλλο τρόπο να μας κάνει αισθητή την παρουσία του… Το δεύτερό μας στόμα. Όταν, λοιπόν, σιωπούμε, το σώμα μας, γίνεται ο καμβάς πάνω στον οποία ζωγραφίζεται το συναίσθημά μας. Το αποτέλεσμα είναι νοσηρό γιατί είναι νοτισμένο με την ενοχή του ότι νιώσαμε αλλά και με την εκδίκηση που παίρνουμε από τον εαυτό μας γιατί σκεφτήκαμε να αντεπιτιθούμε σε αυτούς που μας πλήγωσαν.

Πως θα ήταν, εξάλλου, δυνατόν να μην κατηγορήσει κάποιος τον εαυτό του όταν δεν ανταποκρίνεται στα ιδανικά τα οποία στήθηκαν για εκείνον; Όταν οι προσωπικοί του κανόνες συγκρούονται με μία ατσαλάκωτη εικόνα που άλλοι επέλεξαν για εκείνον; Θυμίζει πολύ την προσπάθεια κάποιου να βγει από ένα ασφυκτικά, στενό, κοστούμι το οποίο δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να κηλιδωθεί από τη δυσφορία εκείνου που το φοράει. Βέβαια, ο μόνος τρόπος για να συμβεί αυτό, είναι εκείνος που το φοράει να ισχναίνει όλο και πιο πολύ, απαγορεύοντας στον ίδιο να αναπτυχθεί. Να δίνει χώρο στο κοστούμι αντί στον εαυτό του. Τι συμβαίνει, όμως, στην περίπτωση που ακόμα και το σώμα αρνείται να εκφραστεί;

Σε αυτή την περίπτωση το πιο συνειδητό κομμάτι του εαυτού αναλαμβάνει να το κάνει μέσα από την αυτοχάραξη (self-cuting). Η πράξη αυτή – πλην της νοσηρότητας που κουβαλά – είναι η επανάσταση στο ναρκισσιστικό στοιχείο της κατάθλιψης, του θυμού και του άγχους που διέπει έναν οργανισμό ο οποίος δε δέχεται να το νιώσει. Το σώμα αρνείται να σωματοποιήσει το σύμπτωμα κ έτσι ο ίδιος ο άνθρωπος του το επιβάλει.

Τα αυτοάνοσα νοσήματα, λοιπόν, είναι η υπενθύμιση ότι κάτι δυσφορεί μέσα μας, κάτι καταπιέζεται. Και όπως ένας ηθοποιός, με έτοιμο κείμενο, διψά να εκδραματίσει τα λόγια του και να γίνει γνωστός στο κοινό του έτσι και εκείνα δίνουν την παράστασή τους εις βάρος της υγείας μας.

Στην πραγματικότητα, η επικοινωνία του αυθεντικού συναισθήματος είναι πράξη αγάπης προς τον εαυτό μας αλλά και πράξη ρεαλισμού που καθιστά τις σχέσεις περισσότερο αληθινές. Κλείνοντας ας θυμόμαστε το εξής…

Το θάρρος του συναισθήματος είναι ψυχικό ίαμα αλλά και ο φόβος της κάθε λογικής που παλεύει να καταστείλει την ομορφιά μιας ανθρώπινης ψυχής που τσαλακώνεται…

Iακωβος Σιανουδης
Bsc, ψυχοθεραπευτής

http://www.psixologikosfaros.gr/article_det.asp?artid=6200

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα θαυμαστά οφέλη του πράσινου σαπουνιού

Το πράσινο σαπούνι, για όσους δε γνωρίζουν, είναι πράσινο, λόγω του χρώματος της ελιάς καθώς το ελαιόλαδο, του οποίου οι εξαιρετικά θεραπευτικές ιδιότητες είναι γνωστές και αξιοποιήσιμες από τα αρχαία χρόνια, είναι το βασικό και κύριο συστατικό του. Ωστόσο, πράσινο σαπούνι παράγεται και από άλλα φυτά, πέρα της ελιάς, διατηρώντας έτσι το μεγαλύτερο ποσοστό των πλεονεκτημάτων ενός φυσικά παρασκευασμένου προϊόντος. Η ποικιλία των χρήσεων του ελαιόλαδου και οι μαλακτικές και απολυμαντικές του ιδιότητες, το καθιστούν κάτι πολύ παραπάνω από συστατικό καλής διατροφής, καθώς η χρήση του στη μορφή του σαπουνιού, αν και μοιάζει παλιομοδίτικη, σε πολλούς, παραμένει υπολογίσιμη δύναμη. Πέρα λοιπόν από μυστικό ομορφιάς πολλών γυναικών, που δεν θα σας το αποκαλύψουν ποτέ, έχει θεραπευτική δράση ενάντια σε δερματικές παθήσεις, όπως είναι η ψωρίαση και η δερματίτιδα, ενώ το μεγαλύτερό του πλεονέκτημα παραμένει η προστασία του δέρματος από την αφυδάτωση και την ξηρότητα, χωρίς β...

Δίκερος μήτρα: Επιτρέπει την εγκυμοσύνη;

H δίκερος μήτρα αποτελεί μια συχνή ανατομική παραλλαγή της μήτρας και οφείλεται σε διαταραχή του σχηματισμού της στη διάρκεια στης εμβρυϊκής ζωής. Ουσιαστικά η μήτρα αντί να έχει σχήμα ισοσκελούς τριγώνου, έχει σχήμα σφεντόνας, χωρίζοντας έτσι στα δύο την κοιλότητα του ενδομητρίου. Αυτό θεωρητικά μπορεί να επηρεάσει την εμφύτευση και ανάπτυξη του εμβρύου. Τις περισσότερες φορές όμως μια γυναίκα δεν ξέρει καν ότι έχει δίκερο μήτρα. Μελέτες αποδεικνύουν ότι το 70% περίπου των γυναικών που έχουν δίκερη μήτρα δεν έχουν κανένα πρόβλημα στην εγκυμοσύνη τους. Η διάγνωση γίνεται με απλό ή τρισδιάστατο υπερηχογράφημα, με σαλπιγγογραφία, αλλά και με υστεροσκόπηση και λαπαροσκόπηση. Το πιο κοινό πρόβλημα που συνδέεται με τη δίκερη μήτρα είναι ο πρόωρος τοκετός ή ο ανεπαρκής τράχηλος (πρόωρη διαστολή του τραχήλου) στην εγκυμοσύνη. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να γίνει περίδεση του τραχήλου με ράμμα. Φαίνεται επίσης ότι ποσοστό 15% των καθέξιν αποβολών που οφείλονται σε διατ...

Αν σας συμβαίνει αυτό στον ύπνο μπορεί να έχετε κατάθλιψη

Η κατάθλιψη, η αϋπνία και η εξάντληση μπορεί να είναι σημαντικοί παράγοντες κινδύνου για τους συχνούς εφιάλτες, υποδεικνύει νέα έρευνα που διενεργήθηκε από το πανεπιστήμιο Turku στην Φινλανδία και η οποία δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Sleep. Αν και η μελέτη δεν αποδεικνύει άμεση σχέση αιτίας-αποτελέσματος, εντούτοις επιβεβαιώνει ότι οι εφιάλτες συνδέονται με την κατάθλιψη, την αϋπνία και την κόπωση. Ο επικεφαλής της έρευνας, Nils Sandman, επιστήμονας στο Κέντρο Γνωστικής Νευροεπιστήμης του πανεπιστημίου, υποστηρίζει ότι η συγκεκριμένη μελέτη δείχνει ότι υπάρχει σαφής σχέση ανάμεσα στην καλή ψυχική διάθεση και τους εφιάλτες. Για τις ανάγκες της έρευνας, οι επιστήμονες εξέτασαν τις περιπτώσεις περίπου 14.000 ατόμων, ηλικίας 25 έως 74 ετών την περίοδο από το 2007 έως και το 2012. Το 53% των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες. Κατάθλιψη και εφιάλτες: Τι έδειξαν τα αποτελέσματα Περίπου 45% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι είχαν περιστασιακούς εφιάλτες τις τελευταίες 3...