Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα μαθήματα μουσικής σε παιδική ηλικία βοηθούν στην ανάπτυξη του εγκεφάλου




Ενήλικες που έπαιζαν ένα μουσικό όργανο όταν ήταν παιδιά, ακόμη κι δεν το έκαναν για δεκαετίες, παρουσιάζουν μία γρήγορη ανταπόκριση του εγκεφάλου στους ήχους ομιλίας. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν πως η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου σε παιδική ηλικία προσφέρει τεράστια οφέλη στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και διαρκεί μακροπρόθεσμα έως την ενήλικη ζωή. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνά τους, ενήλικες που έπαιζαν ένα μουσικό όργανο όταν ήταν παιδιά, ακόμη κι δεν το έκαναν για δεκαετίες, παρουσιάζουν μία γρήγορη ανταπόκριση του εγκεφάλου στους ήχους ομιλίας. Όσο περισσότερα χρόνια εξασκούνταν στην παιδική τους ηλικία, τόσο πιο γρήγορη ήταν η αντίδραση του εγκεφάλου.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Neuroscience, όπου οι επιστήμονες μελέτησαν 44 άτομα ηλικίας από πενήντα έως εβδομήντα ετών. Οι εθελοντές άκουσαν τη συντεθιμένη μελωδικά συλλαβή «da», ενώ την ίδια στιγμή οι ερευνητές καταμετρούσαν την ηλεκτρική δραστηριότητα της περιοχής του εγκεφάλου που επεξεργάζεται τα ηχητικά ερεθίσματα, το ακουστικό στέλεχος.

Παρ' ότι κανένας από τους συμμετέχοντες δεν είχε παίξει μουσικό όργανο για περίπου σαράντα χρόνια, αυτοί που συμπλήρωσαν τέσσερα έως δεκατέσσερα χρόνια μουσικής εκπαίδευσης σε νεαρή ηλικία είχαν γρηγορότερες αντιδράσεις σε ήχους συνομιλιών σε σχέση με εκείνους που δεν ασχολήθηκαν ποτέ με τη μουσική.

Ο Dr. Michael Kilgard του Πανεπιστημίου του Northwestern, είπε: «Το να ανταποκρίνεσαι γρηγορότερα κατά ένα μιλιδευτερόλεπτο ίσως δε μοιάζει τόσο σημαντικό, αλλά ο εγκέφαλος είναι πολύ ευαίσθητος στο συγχρονισμό κι ένα μιλιδευτερόλεπτο έξτρα λειτουργίας εκατομμυρίων νευρώνων μπορεί να κάνει τη διαφορά στη ζωή μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων. Όσο ο άνθρωπος μεγαλώνει, συχνά υφίστανται αλλαγές στον εγκέφαλο που επηρεάζουν την ακοή. Για παράδειγμα, ο εγκέφαλος ενός ηλικιωμένου ατόμου παρουσιάζει μία πιο αργή ανταπόκριση σε γρήγορα εναλλασσόμενους ήχους, κάτι σημαντικό για τον επεξηγηματικό λόγο. Η μουσική εκπαίδευση μπορεί να βοηθήσει να αντισταθμιστεί αυτή η κατάσταση.»

Προηγούμενη έρευνα της ίδιας επιστημονικής ομάδας διαπίστωσε πως νερά ενήλικα άτομα ήταν καλύτεροι ακροατές αν αυτοί είχαν κάνει μαθήματα μουσικής ενόσω ήταν παιδιά. Επίσης οι ειδικοί πιστεύουν πως η μουσική εκπαίδευση – με έμφαση στις ρυθμικές ικανότητες – μπορούν να εξασκήσουν το ακουστικό σύστημα. Αυτές οι έρευνες, όμως, είναι σχετικά μικρές και δε μπορούν να επιβεβαιώσουν με ακρίβεια το κατά πόσο η μουσική εκπαίδευση μπορεί να προκαλέσει αυτό το φαινόμενο.

Αναμφισβήτητα, τα παιδιά που προσφέρεται η δυνατότητα να μάθουν να παίζουν ένα μουσικό όργανο, κάτι που μπορεί να κοστίζει αρκετά, πιθανώς προέρχονται από πιο εύπορες κοινωνικές ομάδες κι αυτό μπορεί να είναι μία επιρροή.
k-mag

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τριπλή δόση νάρκωσης στο αίμα της 15χρονης που πέθανε μετά από επίσκεψη σε οδοντίατρο

Σοκ έχει προκαλέσει ο ξαφνικός θάνατος μίας 15χρονης βορειοηπειρώτισσας που ζούσε στα Γιάννενα, πριν από μερικούς μήνες σε νοσοκομείο της Αλβανίας. Η 15χρονη έχασε ξαφνικά τη ζωή του έπειτα από επίσκεψη σε οδοντίατρο στους Αγίους Σαράντα. Ο πατέρας της μικρής είχε ζητήσει να γίνει ιατροδικαστική πραγματογνωμοσύνη και στην Ελλάδα καθώς δεν μπορούσε να δεχθεί την έκθεση ιατροδικαστή στην Αλβανία που έδειχνε ως αιτία θανάτου της 15χρονης κόρης του την εσωτερική αιμορραγία. Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία απο την ιατροδικαστική έκθεση που έγινε στην Ελλάδα κατόπιν αιτήματος του πατέρα, στο αίμα της 15χρονης εντοπίστηκε τριπλάσια ποσότητα φαρμάκου νάρκωσης από τα επιτρεπόμενα όρια. «Στο αίμα του παιδιού μου, δύο ώρες πριν πεθάνει βρέθηκαν 13.6 mg/ml φαρμάκου ύπνωσης την ώρα που το επιτρεπτό όριο είναι στα 2-5 mg/ml, ανάλογα με την ηλικία και τα κιλά του καθενός. Θα συνεχίσω να αναζητώ την αλήθεια για το τι έκαναν στο παιδί μου ακόμη και αν οι αρμόδιοι στην Αλβανία προσ...

Συγκρούσεις - Από την ματαίωση των προσδοκιών μας στην ουσιαστική επικοινωνία

Οι διαφωνίες και οι συγκρούσεις είναι μέρος της ζωής μας, των σχέσεων μας και τελικά μέρος του εαυτού μας. Ακόμα και αυτή τη στιγμή μπορεί να βιώνουμε μία εσωτερική σύγκρουση σκεπτόμενοι αν θέλουμε να συνεχίσουμε να διαβάζουμε αυτό το κείμενο ή όχι. Πότε όμως η διαφωνία εξελίσσεται σε σύγκρουση και κατά πόσο φωτίζει κάποιες σκοτεινές πλευρές της προσωπικότητας μας, μίας σχέσης ή μίας κοινωνίας; Η διαφωνία αναφέρεται κυρίως σε μία διαφορά απόψεων, σε μία ασυμφωνία προσέγγισης ανάμεσα σε δύο πλευρές. Η σύγκρουση όμως είναι κάτι παραπάνω από απλή ασυμφωνία και αποτελεί ένα επίμονο θέμα προστριβής το οποίο έχει διάρκεια. Αφού λοιπόν παραμένει για καιρό, μπορεί να αλλάζει μορφές και να εξελίσσεται προκαλώντας πολλά προβλήματα τα οποία συνιστούν εκφάνσεις του ίδιου ζητήματος. Από αυτή την άποψη η σύγκρουση αντιμετωπίζεται ως μία διαδικασία και έχει 3 ποιοτικές διαβαθμίσεις Α) Η προοπτική να προκύψει σύγκρουση υπάρχει όταν 2 πλευρές έρχονται αντιμέτωπες με δύο ή περισσ...