Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι μας συμβαίνει επειδή μικραίνει η διάρκεια της ημέρας



Υπάρχει μία διαταραχή, που κάνει την εμφάνισή της τον χειμώνα και για την οποία ο περισσότερος κόσμος δεν γνωρίζει πολλά πράγματα, με αποτέλεσμα να αστοχεί να αναγνωρίσει τα συμπτώματά της, όταν αυτά εκδηλώνονται.

Ο λόγος γίνεται για την Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή (ΕΣΔ). Πρόκειται για ένα είδος κατάθλιψης που “έρχεται και φεύγει” σε ένα εποχιακό “μοτίβο”. Η ΕΣΔ είναι επίσης γνωστή και ως “εποχική κατάθλιψη”, επειδή τα συμπτώματα είναι πιο εμφανή και τείνουν να είναι πιο σοβαρά κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Τα συμπτώματα συχνά αρχίζουν το φθινόπωρο, όταν οι ημέρες αρχίζουν να γίνονται ολοένα και μικρότερες. Ξεκινάει περίπου το Νοέμβριο και κορυφώνεται κατά τους μήνες Δεκέμβριο, Ιανουάριο και Φεβρουάριο. Η Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή συχνά μειώνεται ή και απαλείφεται την άνοιξη και το καλοκαίρι, αλλά μπορεί να επιστρέψει πάλι το φθινόπωρο και το χειμώνα σε ένα επαναλαμβανόμενο εποχιακό μοτίβο.

Συμπτώματα της Εποχιακής Συναισθηματικής Διαταραχής
Μια επίμονη χαμηλή διάθεση

Μια απώλεια ευχαρίστησης, ή ενδιαφέροντος για τις συνήθεις καθημερινές δραστηριότητες

Ευερεθιστότητα

Αίσθημα απελπισίας, ενοχής και αναξιότητας

Λήθαργος (έλλειψη ενέργειας) και υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας

Ύπνος για μεγαλύτερο διάστημα από το κανονικό και δυσκολία να σηκωθείτε το πρωί

Έντονη επιθυμία για τροφές με υδατάνθρακες

Αύξηση σωματικού βάρους

Για μερικούς ανθρώπους, τα συμπτώματα αυτά μπορεί να είναι σοβαρά και να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις ημερήσιες δραστηριότητές τους.

Αίτια της Εποχιακής Συναισθηματικής Διαταραχής
Η ακριβής αιτία της ΕΣΔ δεν είναι πλήρως κατανοητή, αλλά συχνά συνδέεται με την μειωμένη έκθεση στο ηλιακό φως κατά τη διάρκεια των μικρότερων σε διάρκεια ημερών του φθινοπώρου και του χειμώνα.

Η βασική θεωρία είναι ότι η έλλειψη του ηλιακού φωτός μπορεί να σταματήσει ένα μέρος του εγκεφάλου, που ονομάζεται υποθάλαμος, να λειτουργεί σωστά, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει:

Την παραγωγή μελατονίνης: Είναι μια ορμόνη που σας κάνει να αισθάνεστε υπνηλία. Σε άτομα με Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή, το σώμα μπορεί να παράγει αυτή την ορμόνη σε υψηλότερα από τα φυσιολογικά επίπεδα.

Την παραγωγή σεροτονίνης: Είναι μια ορμόνη που επηρεάζει τη διάθεση σας, την όρεξη και τον ύπνο. Η έλλειψη ηλιακού φωτός μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερα επίπεδα σεροτονίνης, κάτι που συνδέεται με αισθήματα κατάθλιψης

Το εσωτερικό “ρολόι” του σώματος (κιρκαδικός ρυθμός): Το σώμα σας χρησιμοποιεί το ηλιακό φως για να προγραμματίσει διάφορες σημαντικές λειτουργίες, όπως το να ξυπνάτε και να κοιμάστε, οπότε τα χαμηλότερα επίπεδα φωτός κατά τη διάρκεια του χειμώνα μπορεί να διαταράξουν αυτές τις λειτουργίες.

Είναι επίσης πιθανό μερικοί άνθρωποι να είναι πιο ευάλωτοι στην Εποχιακή Συναισθηματική Διαταραχή, ως αποτέλεσμα των γονιδίων τους, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις η συγκεκριμένη διαταραχή έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχει σε πολλά μέλη της ίδιας οικογένειας.

iatropedia
Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο αντιγηραντικός χυμός που «ξανανιώνει» τον εγκέφαλο!

Μπορείτε να κρατήσετε το μυαλό σας «κοφτερό» για περισσότερα χρόνια εάν βάλετε στη ζωή σας έναν υγιεινό και γευστικό χυμό!
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Γουέικ Φόρεστ στη Βόρεια Καρολίνα των ΗΠΑ ανακάλυψαν ότι έχει ισχυρή αντιγηραντική δράση και μπορεί να προστατεύσει τον εγκέφαλο από νευροεκφυλιστικές παθήσεις όπως η άνοια.
Σύμφωνα με τα ευρήματα που δημοσιεύονται στην επιθεώρηση Journals of Gerontology: Medical Sciences, ο χυμός από παντζάρι επιβραδύνει τη γήρανση του εγκεφάλου χάρη στα νιτρικά άλατα που περιέχει. Τα οφέλη του χυμού, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι ισχυρά όταν συνδυάζονται με την ήπια σωματική άσκηση, ένα ακόμη γνωστό μέτρο αντιγήρανσης.
Στο πλαίσιο της σχετικής δοκιμής, ζητήθηκε από 26 άνδρες και γυναίκες ηλικίας 55 ετών και άνω (οι συμμετέχοντες δεν γυμνάζονταν συστηματικά, είχαν υπέρταση και λάμβαναν αντιυπερτασικά φάρμακα) να γυμνάζονται τρεις φορές την εβδομάδα, για συνολικό διάστημα έξι εβδομάδων. Η προπόνησή τους περιλάμβανε έναν 50λεπτό περίπατο σε διάδρομ…

Πράσινα κόπρανα: Να ανησυχήσω ή όχι;

Ανδιαπιστώσετε ότι τα κόπρανά σας είναι πράσινα, πιθανότατα να θορυβηθείτε. Όμως, το περίεργο αυτό χρώμα, δεν αποτελεί απαραίτητα αιτία ανησυχίας. Το χρώμα των κενώσεων σας είναι συχνά μια αντανάκλαση του τι τρώτε. Το πράσινο χρώμα ενδεχομένως να οφείλεται στην κατανάλωση πολλών πράσινων λαχανικών, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, καθώς αυτές οι τροφές περιέχουν μεγάλες ποσότητες μιας πράσινης χρωστικής ουσίας, της χλωροφύλλης.
Άλλες διατροφικές πιθανές αιτίες είναι η λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου και χρωματισμένα με πράσινο τρόφιμα, όπως ορισμένα μίγματα αρωματισμένων ποτών, γρανίτες και κερασάκια τουρτών γενεθλίων,.
Η χολή, το κίτρινο-πράσινο πεπτικό υγρό που εκκρίνεται από το ήπαρ και αποθηκεύεται στη χοληδόχο κύστη, μπορεί επίσης να ευθύνεται για τα πράσινα κόπρανα.
«Το φυσιολογικό χρώμα των κοπράνων είναι καφέ. Η παρουσία της χολερυθρίνης στη χολή ευθύνεται για το χρώμα των κοπράνων. Διαταραχές στη χολερυθρίνη είναι δυνατόν να χρωματίσουν τα κόπρανα πράσινα, γκρι ή λευκά, σαν στό…

Εγκεφαλική μικροαγγειοπάθεια και κίνδυνοι - Η ικανότητα ισορροπίας στο ένα πόδι «δείκτης» εγκεφαλικής υγείας