Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ποιοι αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο για σκλήρυνση κατά πλάκας;



Οι περισσότεροι ασθενείς που λαμβάνουν τη διάγνωση της σκλήρυνσης κατά πλάκας δεν εμφανίζουν παράγοντες κινδύνου. Και όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν—είτε έχουν να κάνουν με τα γονίδια είτε με τον τρόπο ζωής.
Ακόμα δεν είμαστε σίγουροι τι ακριβώς προκαλεί την σκλήρυνση κατά πλάκας, αλλά οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι εμφανίζεται όταν ένα άτομο με γενετική προδιάθεση εκτίθεται σε ορισμένες καταστάσεις. Και κάπως έτσι μπορούμε ίσως να σκιαγραφήσουμε ορισμένους παράγοντες κινδύνου.

Φταίνε τα γονίδια
Γνωρίζουμε ότι ορισμένες μικρές αλλαγές στα γονίδια συμβάλλουν στην ανάπτυξη της πάθησης, αλλά είναι δύσκολο να καθορίσουμε τι ακριβώς ρόλο παίζουν. Ειδικά από τη στιγμή που υπάρχουν περισσότερα από εκατό γονίδια που σχετίζονται με την σκλήρυνση κατά πλάκας. Ακόμα και οι άνθρωποι που έχουν γενετική προδιάθεση μπορεί να μην αναπτύξουν ποτέ την πάθηση. Υπολογίζεται ότι περίπου το 20% των ασθενών με σκλήρυνση έχουν και έναν συγγενή που επίσης πάσχει. Ο αυξημένος κίνδυνος λόγω γονιδίων δεν είναι εγγύηση.

Παίζει ρόλο το φύλο
Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν διπλάσιο με τριπλάσιο κίνδυνο να πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας. Αυτό εξηγείται πιθανώς λόγω ορμονικών αλλαγών που βιώνουν οι γυναίκες, αλλά κανείς δεν έχει καταφέρει να εξηγήσει πώς οι ορμόνες επηρεάζουν την πάθηση. Επιπλέον, δεν είναι γνωστό τι ρόλο παίζει η μείωση των επιπέδων των οιστρογόνων κατά την εμμηνόπαυση στην σκλήρυνση. Από την άλλη πλευρά, παρά το γεγονός ότι περισσότερες γυναίκες πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας, οι άνδρες ασθενείς εμφανίζουν παράλυση πολύ πιο γρήγορα. Ξανά, δεν γνωρίζουμε τι ρόλο (και αν) παίζει η τεστοστερόνη σε αυτό.

Άλλοι παράγοντες κινδύνου
Παχυσαρκία: Έχει αποδειχθεί από μελέτες ότι οι παχύσαρκοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο σκλήρυνσης, ειδικά αν ήταν παχύσαρκοι από την περίοδο της εφηβείας. Πιστεύεται ότι αυτό οφείλεται στις χρόνιες φλεγμονές που προκαλούνται από την παχυσαρκία.
Αυτοάνοσες παθήσεις: Παθήσεις όπως η ψωρίαση, η νόσος του Κρον, ο διαβήτης τύπου 1, αλλά και άλλα νοσήματα του ανοσοποιητικού μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο σκλήρυνσης—η οποία, κατά γενική ομολογία, θεωρείται αυτοάνοσο νόσημα.

Κάπνισμα: Το κάπνισμα αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο ανάπτυξης σκλήρυνσης, και επιταχύνει την εξέλιξη της ασθένειας.
Η τοποθεσία: Οι άνθρωποι που ζουν στη βόρεια Ευρώπη, στις Η.Π.Α. και στο νότιο Καναδά βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο, λόγω του κλίματος. Συγκεκριμένα, πιστεύεται ότι η χαμηλότερη ηλιοφάνεια (που συνεπάγεται και χαμηλότερα επίπεδα βιταμίνης D) παίζει ρόλο.

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πράσινα κόπρανα: Να ανησυχήσω ή όχι;

Ανδιαπιστώσετε ότι τα κόπρανά σας είναι πράσινα, πιθανότατα να θορυβηθείτε. Όμως, το περίεργο αυτό χρώμα, δεν αποτελεί απαραίτητα αιτία ανησυχίας. Το χρώμα των κενώσεων σας είναι συχνά μια αντανάκλαση του τι τρώτε. Το πράσινο χρώμα ενδεχομένως να οφείλεται στην κατανάλωση πολλών πράσινων λαχανικών, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, καθώς αυτές οι τροφές περιέχουν μεγάλες ποσότητες μιας πράσινης χρωστικής ουσίας, της χλωροφύλλης.
Άλλες διατροφικές πιθανές αιτίες είναι η λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου και χρωματισμένα με πράσινο τρόφιμα, όπως ορισμένα μίγματα αρωματισμένων ποτών, γρανίτες και κερασάκια τουρτών γενεθλίων,.
Η χολή, το κίτρινο-πράσινο πεπτικό υγρό που εκκρίνεται από το ήπαρ και αποθηκεύεται στη χοληδόχο κύστη, μπορεί επίσης να ευθύνεται για τα πράσινα κόπρανα.
«Το φυσιολογικό χρώμα των κοπράνων είναι καφέ. Η παρουσία της χολερυθρίνης στη χολή ευθύνεται για το χρώμα των κοπράνων. Διαταραχές στη χολερυθρίνη είναι δυνατόν να χρωματίσουν τα κόπρανα πράσινα, γκρι ή λευκά, σαν στό…

Τα μεγαλύτερα λάθη που κάνεις στο πρωινό

Έχουμε πει πολλές φορές πόσο σημαντικό είναι το πρωινό μας, και γιατί. Έχουμε προτείνει συνταγές, ιδέες, συνδυασμούς για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτό το γεύμα, για να το κάνουμε όσο πιο γευστικό και υγιεινό γίνεται. Υπάρχουν, όμως, μερικά λάθη που εξακολουθούμε να κάνουμε, και μας στοιχίζουν. Ποια είναι αυτά;
Τρώμε πρωινό ''στο πόδι'' Αντί να σηκωθούμε δέκα λεπτά νωρίτερα και να φτιάξουμε το πρωινό μας, κοιμόμαστε λίγο παραπάνω, φεύγουμε από το σπίτι βιαστικά και παίρνουμε κάτι γρήγορο από τον δρόμο. Μία τυρόπιτα, μια μπάρα δημητριακών, ή κάτι σχετικό. Αυτό είναι τεράστιο λάθος—και θα εξακολουθούσε να είναι λάθος, ακόμα κι αν η γρήγορη επιλογή που κάναμε στον δρόμο ήταν πιο υγιεινή. Όσοι κάθονται στο τραπέζι να φάνε το πρωινό τους, μπορούν να φάνε με μεγαλύτερη σύνεση. Έχει αποδειχθεί πολλές φορές μέσα από έρευνες ότι η ψυχολογία μας παίζει σημαντικό ρόλο στην διατροφή. Επιπλέον, όσο περισσότερο βιαζόμαστε, υπάρχει η πιθανότητα να μην μασάμε το φαγητό μας σωστά, αυ…

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις - Μίλα του!

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις. Όποιος κι αν είναι. Σύντροφος, φίλος, συνάδελφος. Μίλα του. Η σιωπή δεν είναι πάντα χρυσός, άστους να λένε.
Βγάλε από μέσα σου το παράπονο, τον θυμό, τον έρωτά σου… ό,τι είναι αυτό που σε προβληματίζει, σε στενοχωρεί, σε φοβίζει ή σε κάνει να νιώθεις όμορφα. Πολλές φορές αυτό που είναι αυτονόητο για μας, δεν είναι για τον άλλον.
Κι αυτό αφορά κυρίως εμάς τις γυναίκες και το υπερ-αναλυτικό μυαλό μας. Είμαστε εμείς που έχουμε περισσότερο ανάγκη τη διέξοδο από το συναισθηματικό μπλοκάρισμα που μπορεί να μας προκαλούν οι συμπεριφορές ή τα λόγια των άλλων. Ας προκαλέσουμε τις προθέσεις ν? αποκαλυφθούν, παίρνοντας φυσικά το ρίσκο της απογοήτευσης, καθώς μπορεί να είναι όλα παιχνίδια του μυαλού μας.
Οι προσωπικές μας σχέσεις με τους ανθρώπους που αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας είναι σχέσεις που δεν πρέπει να αφήνονται στη σιωπή και σε μια υποθετική προσέγγιση του «τι θέλει να πει ο ποιητής».
Ο άλλος μπορεί να είναι απορροφημένος από τ…