Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Καθιστική νόσος: Τι είναι, τι προκαλεί και τι επιβάλλεται να κάνετε



Tώρα που διαβάζετε αυτές τις γραμμές, κατά πιθανότητα είστε καθισμένοι σε κάποια καρέκλα, σωστά; Αν ναι, τότε καλό θα ήταν να σηκωθείτε! Ο παρατεταμένος χρόνος καθιστικής στάσης μέσα στην ημέρα συνδέεται με πολλές ασθένειες.

Αυτή η ομάδα ασθενειών που συνδέονται με τον καθιστικό τρόπο ζωής έχει ονομαστεί καθιστική νόσος.

Έρευνες έχουν συνδέσει την καθιστική στάση για μεγάλες χρονικές περιόδους με μια σειρά από προβλήματα υγείας, συμπεριλαμβανομένης της παχυσαρκίας και μεταβολικού συνδρόμου (ένα σύμπλεγμα επιμέρους παθήσεων που περιλαμβάνει την αυξημένη αρτηριακή πίεση, τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα, το υπερβολικό σωματικό λίπος γύρω από τη μέση και τα μη-φυσιολογικά επίπεδα χοληστερόλης). Η καθιστική ζωή φαίνεται επίσης πως αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακή νόσο και καρκίνο.

Μία μελέτη συνέκρινε ενήλικες που περνούσαν λιγότερο από δύο ώρες την ημέρα μπροστά από την τηλεόραση ή καθιστοί σε κάποιο γραφείο μπροστά από οθόνη με άλλους που περνούσαν περισσότερες από τέσσερις ώρες την ημέρα σε καθιστική δουλειά ή καθιστικό τρόπο αναψυχής (πχ τηλεόραση). Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εκείνοι στην δεύτερη ομάδα είχαν:

Περίπου 50% αυξημένο κίνδυνο θανάτου από οποιαδήποτε αιτία

Περίπου 125% σε συμπτώματα που συνδέονται με την καρδιαγγειακή νόσο, όπως πόνος στο στήθος (στηθάγχη), ή καρδιακή προσβολή

Ο αυξημένος κίνδυνος από την καθιστική ζωή μελετήθηκε χωριστά από άλλους παραδοσιακούς παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακή νόσο, όπως το κάπνισμα και η υπέρταση.

Η καθιστική νόσος δεν οφείλεται μόνο στην τηλεόραση στο σπίτι

Το να κάθεστε μπροστά από την τηλεόραση δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Οποιαδήποτε εκτεταμένη καθιστική στάση (όπως στο γραφείο στη δουλειά, ή πίσω από το τιμόνι καθώς οδηγείτε) μπορεί να είναι επιβλαβής. Μάλιστα, το να ξοδεύετε μερικές ώρες την εβδομάδα στο γυμναστήριο, ή σε κάποια άλλη μέτρια ή έντονη σωματική δραστηριότητα δεν φαίνεται να αντισταθμίζει σημαντικά τον κίνδυνο!

Καθιστική νόσος: Τι επιβάλλεται να κάνετε
Η λύση φαίνεται να βρίσκεται στο ότι πρέπει να κάθεστε λιγότερο και να κινείστε γενικά περισσότερο. Μπορείτε να ξεκινήσετε με το να στέκεστε απλά λίγο όρθιοι ή να κάνετε μερικά βήματα “για να ξεπιαστείτε”, όποτε έχετε την ευκαιρία στη δουλειά, ή να σκεφτείτε τρόπους για να περπατάτε λίγο, ενώ εργάζεστε. Για παράδειγμα:

Σταθείτε όρθιοι, καθώς μιλάτε στο τηλέφωνο, ή καθώς τρώτε το σνακ σας.

Εάν εργάζεστε καθισμένοι σε ένα γραφείο για μεγάλο χρονικό διάστημα, δοκιμάστε ένα ψηλό γραφείο που να σας βάζει σε όρθια στάση, ή αυτοσχεδιάστε δουλεύοντας σε ένα ψηλό τραπέζι, ή πάγκο.

Περπατήστε λίγο μαζί με τους συναδέλφους σας και μην σηκώνεστε από το γραφείο σας για να πάτε να καθίσετε κάπου αλλού (πχ κουζίνα) όταν κάνετε διάλειμμα στη δουλειά.

Η επίδραση της κίνησης (ακόμα και χαλαρή/ήπια κίνηση) μπορεί να επιφέρει μεγάλα πλεονεκτήματα υγείας. Για αρχή, θα κάψετε περισσότερες θερμίδες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια βάρους και αύξηση της ενέργειας που θα έχετε μέσα στην ημέρα.

Ακόμα καλύτερα, η μυϊκή δραστηριότητα που απαιτείται για να στέκεστε όρθιοι ή/και να κινείστε προκαλεί σημαντικές διεργασίες στο σώμα που σχετίζονται με την κατανομή των λιπών και των σακχάρων στον οργανισμό. Όταν κάθεστε, αυτές οι διεργασίες καθυστερήσουν και επιβαρύνεται η υγεία σας.

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πράσινα κόπρανα: Να ανησυχήσω ή όχι;

Ανδιαπιστώσετε ότι τα κόπρανά σας είναι πράσινα, πιθανότατα να θορυβηθείτε. Όμως, το περίεργο αυτό χρώμα, δεν αποτελεί απαραίτητα αιτία ανησυχίας. Το χρώμα των κενώσεων σας είναι συχνά μια αντανάκλαση του τι τρώτε. Το πράσινο χρώμα ενδεχομένως να οφείλεται στην κατανάλωση πολλών πράσινων λαχανικών, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, καθώς αυτές οι τροφές περιέχουν μεγάλες ποσότητες μιας πράσινης χρωστικής ουσίας, της χλωροφύλλης.
Άλλες διατροφικές πιθανές αιτίες είναι η λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου και χρωματισμένα με πράσινο τρόφιμα, όπως ορισμένα μίγματα αρωματισμένων ποτών, γρανίτες και κερασάκια τουρτών γενεθλίων,.
Η χολή, το κίτρινο-πράσινο πεπτικό υγρό που εκκρίνεται από το ήπαρ και αποθηκεύεται στη χοληδόχο κύστη, μπορεί επίσης να ευθύνεται για τα πράσινα κόπρανα.
«Το φυσιολογικό χρώμα των κοπράνων είναι καφέ. Η παρουσία της χολερυθρίνης στη χολή ευθύνεται για το χρώμα των κοπράνων. Διαταραχές στη χολερυθρίνη είναι δυνατόν να χρωματίσουν τα κόπρανα πράσινα, γκρι ή λευκά, σαν στό…

Τα μεγαλύτερα λάθη που κάνεις στο πρωινό

Έχουμε πει πολλές φορές πόσο σημαντικό είναι το πρωινό μας, και γιατί. Έχουμε προτείνει συνταγές, ιδέες, συνδυασμούς για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτό το γεύμα, για να το κάνουμε όσο πιο γευστικό και υγιεινό γίνεται. Υπάρχουν, όμως, μερικά λάθη που εξακολουθούμε να κάνουμε, και μας στοιχίζουν. Ποια είναι αυτά;
Τρώμε πρωινό ''στο πόδι'' Αντί να σηκωθούμε δέκα λεπτά νωρίτερα και να φτιάξουμε το πρωινό μας, κοιμόμαστε λίγο παραπάνω, φεύγουμε από το σπίτι βιαστικά και παίρνουμε κάτι γρήγορο από τον δρόμο. Μία τυρόπιτα, μια μπάρα δημητριακών, ή κάτι σχετικό. Αυτό είναι τεράστιο λάθος—και θα εξακολουθούσε να είναι λάθος, ακόμα κι αν η γρήγορη επιλογή που κάναμε στον δρόμο ήταν πιο υγιεινή. Όσοι κάθονται στο τραπέζι να φάνε το πρωινό τους, μπορούν να φάνε με μεγαλύτερη σύνεση. Έχει αποδειχθεί πολλές φορές μέσα από έρευνες ότι η ψυχολογία μας παίζει σημαντικό ρόλο στην διατροφή. Επιπλέον, όσο περισσότερο βιαζόμαστε, υπάρχει η πιθανότητα να μην μασάμε το φαγητό μας σωστά, αυ…

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις - Μίλα του!

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις. Όποιος κι αν είναι. Σύντροφος, φίλος, συνάδελφος. Μίλα του. Η σιωπή δεν είναι πάντα χρυσός, άστους να λένε.
Βγάλε από μέσα σου το παράπονο, τον θυμό, τον έρωτά σου… ό,τι είναι αυτό που σε προβληματίζει, σε στενοχωρεί, σε φοβίζει ή σε κάνει να νιώθεις όμορφα. Πολλές φορές αυτό που είναι αυτονόητο για μας, δεν είναι για τον άλλον.
Κι αυτό αφορά κυρίως εμάς τις γυναίκες και το υπερ-αναλυτικό μυαλό μας. Είμαστε εμείς που έχουμε περισσότερο ανάγκη τη διέξοδο από το συναισθηματικό μπλοκάρισμα που μπορεί να μας προκαλούν οι συμπεριφορές ή τα λόγια των άλλων. Ας προκαλέσουμε τις προθέσεις ν? αποκαλυφθούν, παίρνοντας φυσικά το ρίσκο της απογοήτευσης, καθώς μπορεί να είναι όλα παιχνίδια του μυαλού μας.
Οι προσωπικές μας σχέσεις με τους ανθρώπους που αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας είναι σχέσεις που δεν πρέπει να αφήνονται στη σιωπή και σε μια υποθετική προσέγγιση του «τι θέλει να πει ο ποιητής».
Ο άλλος μπορεί να είναι απορροφημένος από τ…