Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Καφεΐνη: Πόσο πολύ είναι το… πάρα πολύ;



Η καφεΐνη έχει τα καλά της αλλά μπορεί επίσης να δημιουργήσει προβλήματα. Μάθετε πόσο πολύ είναι το… πάρα πολύ και αν χρειάζεται να περιορίσετε την κατανάλωσή της.

Αν βασίζεστε στην καφεΐνη για να σας ξυπνήσει και να σας διατηρήσει σε εγρήγορση, σίγουρα δεν είστε οι μόνοι. Η καφεΐνη διεγείρει το κεντρικό νευρικό σύστημα, ανακουφίζει από την κούραση, αυξάνει την εγρήγορση και βελτιώνει τη συγκέντρωση.

Πότε όμως πρέπει να σκεφτεί κανείς ότι είναι αναγκαίο να την περιορίσει;

Για τους περισσότερους υγιείς ενήλικες, μέτριες δόσεις καφεΐνης 200 έως 300 χιλιοστόγραμμα (mg), ή περίπου δύο έως τέσσερα φλιτζάνια του παρασκευασμένου καφέ την ημέρα δεν είναι επιβλαβή. Ωστόσο, ορισμένες περιστάσεις μπορούν να δικαιολογήσουν τον περιορισμό ή ακόμα και την οριστική κατάργηση της καφεΐνης από την καθημερινή σας ρουτίνα.

Μπορείτε να πιείτε 4 ή περισσότερα φλιτζάνια την ημέρα
Παρόλο που η μέτρια πρόσληψη καφεΐνης δεν είναι πιθανό να προκαλέσει βλάβη, η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε κάποιες δυσάρεστες συνέπειες. Βαριά καθημερινή χρήση καφεΐνης – πάνω από 500 έως 600 mg την ημέρα – μπορεί να προκαλέσει:

* Αϋπνία

* Νευρικότητα

* Ανησυχία

* Ευερεθιστότητα

* Ανακατωσούρα

* Ταχυκαρδία

* Μυϊκό τρόμο

Ακόμα και μικρή ποσότητα μπορεί να προκαλέσει νευρικότητα
Μερικοί άνθρωποι είναι πιο ευαίσθητοι στην καφεΐνη από ό, τι άλλοι. Εάν είστε νευρικοί στην επίδραση της καφεΐνης, μόνο μικρές ποσότητες – ακόμα και ένα φλιτζάνι καφέ ή τσάι – μπορεί να προκαλέσουν ανεπιθύμητες ενέργειες, όπως ανησυχία και προβλήματα ύπνου.

Το πώς θα αντιδράσει κανείς στην καφεΐνη μπορεί να καθορίζεται εν μέρει από το πόση έχει συνηθίσει να πίνει. Οι άνθρωποι που δεν πίνουν τακτικά καφεΐνη τείνουν να είναι πιο ευαίσθητοι στις αρνητικές επιπτώσεις της. Άλλοι παράγοντες που κάνουν κάποιον πιο ευαίσθητο στην κατανάλωσή της σχετίζονται με τη μάζα σώματος, την ηλικία, τη χρήση φαρμάκων και τις συνθήκες υγείας, όπως οι αγχώδεις διαταραχές. Η έρευνα δείχνει επίσης ότι οι άνδρες είναι πιο ευαίσθητοι στις επιδράσεις της καφεΐνης από ό, τι οι γυναίκες.

Δεν κοιμάστε αρκετά
Οι περισσότεροι ενήλικες χρειάζονται επτά έως οκτώ ώρες ύπνου κάθε βράδυ. Όμως, η καφεΐνη μπορεί να επηρεάσει τις συνήθειες ύπνου σας. Οταν κάποιος χάνει για χρόνια τον ύπνο του – είτε λόγω εργασίας, είτε λόγω ταξιδιών, άγχους ή υπερβολικής καφεΐνης – αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τελικά να στερείται ύπνο. Η απώλεια ύπνου είναι σωρευτική, που σημαίνει ότι ακόμα κι αν στερείστε λίγο ύπνο κάθε βράδυ, αυτό μπορεί να διαταράξει κατά την διάρκεια της ημέρας, τόσο την εγρήγορση, όσο και την απόδοσή σας.

Χρησιμοποιώντας την καφεΐνη για να καλύψετε την έλλειψη ύπνου μπορεί να οδηγηθείτε σε έναν φαύλο κύκλο. Για παράδειγμα μπορεί να πίνετε ροφήματα που περιέχουν καφεΐνη, επειδή χρειάζετε να παραμείνετε σε εγρήγορση ή ξύπνιοι σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, αλλά αυτό μπορεί να σας εμποδίσει τελικά να κοιμάστε τη νύχτα, μειώνοντας έτσι σταδιακά τη διάρκεια του ύπνου σας σε βάθος χρόνου.

Παίρνετε κάποια φάρμακα και συμπληρώματα
Ορισμένα φάρμακα και συμπληρώματα βοτάνων μπορεί να αλληλεπιδρούν με την καφεΐνη:

Μερικά αντιβιοτικά. Η σιπροφλοξασίνη (Cipro) και η νορφλοξασίνη (Noroxin) – τύποι των αντιβακτηριακών φαρμάκων – μπορούν να επηρεάσουν την κατανομή της καφεΐνης. Αυτό μπορεί να αυξήσει το βάθος του χρόνου που μπορεί η καφεΐνη να παραμείνει στο σώμα σας και να ενισχύσει τα ανεπιθύμητα αποτελέσματά της.

Θεοφυλλίνη (Theo-24, Elixophyllin, κ.ά.). Αυτό το φάρμακο – το οποίο ανοίγει τους βρογχικούς αεραγωγούς χαλαρώνοντας τους μύες που τους περιβάλλουν (βρογχοδιασταλτικό) – τείνει να έχει κάποια αποτελέσματα παρόμοια με της καφεΐνης. Λαμβάνοντάς το λοιπόν μαζί με τρόφιμα ή ποτά που περιέχουν καφεΐνη μπορεί να αυξήσετε την συγκέντρωση της θεοφυλλίνης στο αίμα σας. Κι αυτό μπορεί να προκαλέσει ανεπιθύμητες ενέργειες, όπως ναυτία, εμετό και αίσθημα ταχυκαρδίας.

Εχινάκεια (echinacea). Αυτό το φυτικό συμπλήρωμα, το οποίο μερικές φορές χρησιμοποιείται για την πρόληψη των κρυολογημάτων και άλλων λοιμώξεων, μπορεί να αυξήσει τη συγκέντρωση της καφεΐνης στο αίμα σας και παράλληλα τις δυσάρεστες επιπτώσεις της. Συζητήστε με το γιατρό ή το φαρμακοποιό σας σχετικά με το αν η καφεΐνη μπορεί να επηρεάσει τα φάρμακά σας.

Περιορίστε τη συνήθεια της καφεΐνης
Είτε πρόκειται για έναν από τους λόγους που προαναφέρθηκαν – ή επειδή θέλετε να περικόψετε τις δαπάνες σας σε ακριβούς καφέδες – οι περικοπές που σχετίζονται με την καφεΐνη φαντάζουν ελκυστικές. Μια απότομη, όμως, μείωση της καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα στέρησης, όπως πονοκεφάλους, κόπωση, ευερεθιστότητα και νευρικότητα. Ευτυχώς, αυτά τα συμπτώματα είναι συνήθως ήπια και υποχωρούν μετά από μερικές ημέρες.

Για να αλλάξετε τη συνήθεια της καφεΐνης πιο σταδιακά, δοκιμάστε τις παρακάτω συμβουλές:

Κρατήστε λογαριασμό. Ξεκινήστε δίνοντας προσοχή στο πόσο πολλή καφεΐνη παίρνετε από τα τρόφιμα και τα ποτά. Μπορεί να είναι περισσότερη από όσο νομίζετε. Διαβάστε τις ετικέτες προσεκτικά. Ακόμα και τότε, η εκτίμησή σας μπορεί να μην είναι απόλυτα ακριβής, επειδή η καφεΐνη δεν αναγράφεται σε όλες τις λίστες τροφίμων και ποτών. Στην σοκολάτα για παράδειγμα που περιέχει μια μικρή ποσότητα συνήθως δεν σημειώνεται.

Περικοπές.  Περιορίστε την, αλλά να το κάνετε σταδιακά. Για παράδειγμα, πιείτε ένα κουτί αναψυκτικού λιγότερο ή ένα μικρότερο φλιτζάνι καφέ κάθε μέρα. Ακόμα, αποφύγετε να πίνετε ποτά που περιέχουν καφεΐνη αργά το βράδυ. Αυτό θα βοηθήσει το σώμα σας να συνηθίσει τα χαμηλότερα επίπεδα καφεΐνης και να μειώσει πιθανές επιπτώσεις από τον περιορισμό της.

Μετάβαση σε ντεκαφεϊνέ. Τα περισσότερα ποτά χωρίς καφεΐνη έχουν την ίδια εμφάνιση και γεύση όπως και αυτά με την καφεΐνη.

Συντόμευση του χρόνου ετοιμασίας ή χρησιμοποίηση βοτάνων. Κατά την παρασκευή τσαγιού, προετοιμάστε το για μικρότερο χρονικό διάστημα. Αυτό θα μειώσει την περιεκτικότητά του σε  καφεΐνη ή επιλέξτε αφεψήματα που δεν έχουν καφεΐνη.

Ελέγξτε τη φιάλη. Μερικά αναλγητικά περιέχουν καφεΐνη – περίπου 130 mg καφεΐνης σε μία δόση. Αναζητήστε παυσίπονα χωρίς καφεΐνη.

Εάν είστε όπως οι περισσότεροι ενήλικες, η καφεΐνη είναι μέρος της καθημερινής ρουτίνας σας. Και τις περισσότερες φορές δεν δημιουργεί πρόβλημα υγείας. Αλλά να είστε προσεκτικοί για εκείνες τις περιπτώσεις, στις οποίες θα πρέπει για λόγους υγείας να περιορίσετε τη συνήθεια της καφεΐνης.

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ανεύρυσμα στο κεφάλι - Πώς θα αναγνωρίσετε τη ρήξη πριν να είναι πολύ αργά

Ανεύρυσμα ονομάζεται η αποδυνάμωση που παρατηρείται σε κάποιο σημείο του τοιχώματος ενός αιμοφόρου αγγείου, η οποία επιτρέπει να σχηματιστεί στο σημείο αυτό ένα εξόγκωμα, καθώς το αίμα διαπερνά το αγγείο και ασκεί πίεση. Το ανεύρυσμα μοιάζει με ένα μικρό μπαλόνι που μπορεί να «σκάσει» οποιαδήποτε στιγμή.
Η ρήξη του ανευρύσματος αποτελεί επείγουσα κατάσταση. Εάν το ανεύρυσμα έχει σχηματιστεί σε αιμοφόρο αγγείο του εγκεφάλου, η ρήξη συνεπάγεται ότι διαρρέει αίμα στους γύρω ιστούς.
Το ανεύρυσμα δεν γίνεται αντιληπτό εκτός κι αν επέλθει η ρήξη. Εκτιμάται ότι ποσοστό 6-9% του πληθυσμού έχει ανεύρυσμα χωρίς να το γνωρίζει.
Η ρήξη βέβαια δεν συμβαίνει πάντα. Μάλιστα, ακόμη κι αν το ανεύρυσμα εντοπιστεί έγκαιρα, για παράδειγμα κατά τη διάρκεια εξέτασης (π.χ. μαγνητική ή άλλη απεικονιστική εξέταση), οι γιατροί δεν συνιστούν κάποια θεραπευτική παρέμβαση εκτός κι αν το μέγεθός του είναι αρκετά μεγάλο ή αν ο ασθενής έχει οικογενειακό ιστορικό ρήξης ανευρύσματος.
Τι συμβαίνει κατά τη ρήξη του ανευ…

Δύο παθήσεις που «μιμούνται» την κατάθλιψη

Πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση JAMA έδειξε ότι περίπου ένας στους τρεις ασθενείς (ποσοστό 33,1%) που έχει λάβει διάγνωση για άσθμα τελικά δεν πάσχει από αυτήν την πάθηση αλλά από κάποια άλλη, όπως κάποιο νόσημα καρδιοαναπνευστικής φύσης, αλλεργίες ή καούρες.

Δεν είναι όμως μόνο το άσθμα πάθηση που μπερδεύει τους γιατρούς. Ακόμη μεγαλύτερη σύγχυση επικρατεί, τόσο μεταξύ των ειδικών όσο και μεταξύ των ίδιων των ασθενών, όταν πρόκειται για ψυχικές ασθένειες, όπως η κατάθλιψη.

Στις νεαρές ηλικίες, η διάγνωση για κατάθλιψη συχνά «συγκαλύπτει» τον υποθυρεοειδισμό, μια διαταραχή του θυρεοειδούς που οφείλεται στη χαμηλή παραγωγή θυροξίνης από τον αδένα σε σχήμα πεταλούδας που βρίσκεται στον λαιμό. Όπως αναφέρει η Λιν Μάινοτ, διευθύνων σύμβουλος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Thyroid UK, είναι εξαιρετικά συχνό φαινόμενο, ειδικά στις γυναίκες, να δίνεται διάγνωση για κατάθλιψη και κατ’ επέκταση συνταγή για αντικαταθλιπτικά ενώ στην πραγματικότητα χρειάζεται αγωγή με θυροξίνη…

Yποτίμηση, συγκρούσεις, εξάρτηση στις ερωτικές σχέσεις - Τι κρύβεται από πίσω;

Πώς εξηγούνται αυτά τα χαρακτηριστικά στις ερωτικές σχέσεις; Oι περισσότεροι από εμάς έχουμε γίνει ακροατές διάφoρων ερωτικών ιστοριών που κατέλειξαν άδοξα.
Οι πρωταγωνιστές συνήθως, υποτιμούν τον πρώην σύντροφο τους, παραπονιούνται ότι είχαν χάσει τον εαυτό τους και περιγράφουν την σχέση ως «ασφυκτικά εξαρτητική».
Πώς όμως θα μπορούσαμε να δικαιολογήσουμε την συνύπαρξη των παραπάνω προβλημάτων στις περισσότερες «προβληματικές» σχέσεις;
Η εξήγηση του παραπάνω φαινομένου θα μπορούσε να συνοψιστεί περιεκτικά, περιγράφοντας τον μηχανισμό της προβολικής ταύτισης .
Τι είναι λοιπόν αυτός ο μηχανισμός ;
Οι άνθρωποι έχουμε μια πολύ ισχυρή τάση να επαναλαμβάνουμε στο εδώ και το τώρα το τραυματικό αλλά υπερβολικά οικείο σενάριο του παρελθόντος μας . Αυτό επιτυγχάνεται με τον ασυνείδητο μηχανισμό άμυνας της προβολικής ταύτισης. Η συγκεκριμένη ψυχολογική διεργασία ενεργοποιείται μεταξύ ατόμων που ανταλλάσσουν έντονα συναισθήματα , πράγμα το οποίο συμβαίνει στα ζευγάρια.
Κατά την διάρκεια αυτής τ…