Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πώς θεραπεύεται ένα πρόβλημα;



Οι πορείες της ζωής των ατόμων που απαρτίζουν μια οικογένεια είναι μπλεγμένες μεταξύ τους. Πολλές φορές στην προσπάθεια τους τα μέλη της οικογένειας να λύσουν τους κόμπους που δημιουργούνται μεταξύ τους, μπερδεύονται ακόμη περισσότερο.

Οι άνθρωποι είμαστε κατασκευαστές πραγματικοτήτων. Μια κατασκευή πραγματικότητας εμπεριέχει συναισθηματικές και γνωστικές διαδικασίες που ορίζουν την σκέψη, τη δράση, την αντίληψη, τα βιώματα.

Αυτές οι κατασκευές της πραγματικότητας καθοδηγούν τη συμπεριφορά ενός ανθρώπου ενώ αλληλεπιδρώντας με αλλους ανθρώπους εξελίσσεται λιγότερο ή περισσότερο η ίδια η κατασκευή του αλληλεπιδρώντος ατόμου καθώς και αυτές οι κατασκευές των ατόμων με τα οποία ο αλληλεπιδρών επικοινωνεί.

Οι οικογένειες που υπερασπίζονται με σθένος τις κατασκευές της πραγματικότητας τους μέσα από αρνητικές επανατροφοδοτήσεις και μέσα από ακάμπτα όρια με τον έξω κόσμο συνήθως φορτώνουν στο πιο καταπιεσμένο μέλος τους το πρόβλημα.

Από την άλλη, οικογένειες που επικοινωνούν με ένα έντονα συγκρουσιακό τρόπο ορθώνουν πιο άκαμπτα όρια διαγενεακά με αποτέλεσμα τα μέλη αυτής της οικογένειας να είναι επιρρεπείς σε παραβατικές συμπεριφορές.

Αν αλλάξει η κατασκευή της πραγματικότητας και αυτό έχει επίδραση στη συμπεριφορά του ατόμου τότε διαταράζεται η μέχρι τώρα επικοινωνία που είχε η οικογένεια μεταξύ της.

Η συμπεριφορά λοιπόν κάποιου αλλάζει όταν οι παλίες συμπεριφορικές του εκφάνσεις δεν εκδηλώνονται πια, όταν τη θέση των παλιών συμπεριφορών παίρνουν καινούργιες συμπεριφορές και όταν οι παλιές συμπεριφορές αλλάζουν χωροχρόνο. Τα στοιχεία της κατασκευής της πραγματικότητας είναι επίσης πολύ σημαντικά για να κατανοήσει κανείς την δομή της κατασκευής αυτής. Μια πραγματικότητα λοιπόν περιγράφεται με έναν συγκεκριμένο τρόπο αφήγησης.

Επίσης μια πραγματικότητα εμπεριέχει ένα επεξηγηματικό σχήμα και αξιολογείται με ορθολογιστικό ή συναισθηματικό τρόπο.
Πώς λοιπόν αλλάζει μια κατασκευή πραγματικότητας; Πώς θεραπεύεται -αν θέτε να το πούμε πιο απλά- ένα πρόβλημα;

Θεραπεία σημαίνει αλλάζω τις κατασκευές πραγματικότητας που δεν με βοηθούν να ερμηνεύσω την πραγματικότητα με τρόπο εποικοδομητικό για τη ζωή μου. Με λίγα λόγια θεραπεία σημαίνει αλλάζω τον τρόπο που περιγράφω το πρόβλημα μου. Ξεκινώ να κοιτάζω το πρόβλημα μου από μια άλλη οπτική γωνία. Σε αυτό ακριβώς το σημείο εστιάζω την προσοχή μου και αυτή η επανεστίαση με βοηθά να αναπλαισιώσω το πρόβλημα μου.

Στη συνέχεια αυτή η αναπλαισίωση με βοηθά να αλλάξω την αξιολόγηση μου για το πρόβλημα.
Στις περισσότερες περιπτώσεις τα μέλη μιας οικογένειας αρνούνται να αλλάξουν πορεία πλεύσης διατηρώντας την εμμονική τους διάθεση να κοιτάνε στην ίδια οπτική γωνία το πρόβλημα τους!

http://www.psixologikosfaros.gr/article_det.asp?artid=6792
Δρ Αριστονίκη Θεοδοσιου-Τρυφωνίδου
Ψυχολόγος Σχολικής-Εξελικτικής ψυχολογίας

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πράσινα κόπρανα: Να ανησυχήσω ή όχι;

Ανδιαπιστώσετε ότι τα κόπρανά σας είναι πράσινα, πιθανότατα να θορυβηθείτε. Όμως, το περίεργο αυτό χρώμα, δεν αποτελεί απαραίτητα αιτία ανησυχίας. Το χρώμα των κενώσεων σας είναι συχνά μια αντανάκλαση του τι τρώτε. Το πράσινο χρώμα ενδεχομένως να οφείλεται στην κατανάλωση πολλών πράσινων λαχανικών, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, καθώς αυτές οι τροφές περιέχουν μεγάλες ποσότητες μιας πράσινης χρωστικής ουσίας, της χλωροφύλλης.
Άλλες διατροφικές πιθανές αιτίες είναι η λήψη συμπληρωμάτων σιδήρου και χρωματισμένα με πράσινο τρόφιμα, όπως ορισμένα μίγματα αρωματισμένων ποτών, γρανίτες και κερασάκια τουρτών γενεθλίων,.
Η χολή, το κίτρινο-πράσινο πεπτικό υγρό που εκκρίνεται από το ήπαρ και αποθηκεύεται στη χοληδόχο κύστη, μπορεί επίσης να ευθύνεται για τα πράσινα κόπρανα.
«Το φυσιολογικό χρώμα των κοπράνων είναι καφέ. Η παρουσία της χολερυθρίνης στη χολή ευθύνεται για το χρώμα των κοπράνων. Διαταραχές στη χολερυθρίνη είναι δυνατόν να χρωματίσουν τα κόπρανα πράσινα, γκρι ή λευκά, σαν στό…

Τα μεγαλύτερα λάθη που κάνεις στο πρωινό

Έχουμε πει πολλές φορές πόσο σημαντικό είναι το πρωινό μας, και γιατί. Έχουμε προτείνει συνταγές, ιδέες, συνδυασμούς για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτό το γεύμα, για να το κάνουμε όσο πιο γευστικό και υγιεινό γίνεται. Υπάρχουν, όμως, μερικά λάθη που εξακολουθούμε να κάνουμε, και μας στοιχίζουν. Ποια είναι αυτά;
Τρώμε πρωινό ''στο πόδι'' Αντί να σηκωθούμε δέκα λεπτά νωρίτερα και να φτιάξουμε το πρωινό μας, κοιμόμαστε λίγο παραπάνω, φεύγουμε από το σπίτι βιαστικά και παίρνουμε κάτι γρήγορο από τον δρόμο. Μία τυρόπιτα, μια μπάρα δημητριακών, ή κάτι σχετικό. Αυτό είναι τεράστιο λάθος—και θα εξακολουθούσε να είναι λάθος, ακόμα κι αν η γρήγορη επιλογή που κάναμε στον δρόμο ήταν πιο υγιεινή. Όσοι κάθονται στο τραπέζι να φάνε το πρωινό τους, μπορούν να φάνε με μεγαλύτερη σύνεση. Έχει αποδειχθεί πολλές φορές μέσα από έρευνες ότι η ψυχολογία μας παίζει σημαντικό ρόλο στην διατροφή. Επιπλέον, όσο περισσότερο βιαζόμαστε, υπάρχει η πιθανότητα να μην μασάμε το φαγητό μας σωστά, αυ…

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις - Μίλα του!

Μην περιμένεις να μαντέψει ο άλλος πώς νιώθεις. Όποιος κι αν είναι. Σύντροφος, φίλος, συνάδελφος. Μίλα του. Η σιωπή δεν είναι πάντα χρυσός, άστους να λένε.
Βγάλε από μέσα σου το παράπονο, τον θυμό, τον έρωτά σου… ό,τι είναι αυτό που σε προβληματίζει, σε στενοχωρεί, σε φοβίζει ή σε κάνει να νιώθεις όμορφα. Πολλές φορές αυτό που είναι αυτονόητο για μας, δεν είναι για τον άλλον.
Κι αυτό αφορά κυρίως εμάς τις γυναίκες και το υπερ-αναλυτικό μυαλό μας. Είμαστε εμείς που έχουμε περισσότερο ανάγκη τη διέξοδο από το συναισθηματικό μπλοκάρισμα που μπορεί να μας προκαλούν οι συμπεριφορές ή τα λόγια των άλλων. Ας προκαλέσουμε τις προθέσεις ν? αποκαλυφθούν, παίρνοντας φυσικά το ρίσκο της απογοήτευσης, καθώς μπορεί να είναι όλα παιχνίδια του μυαλού μας.
Οι προσωπικές μας σχέσεις με τους ανθρώπους που αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας είναι σχέσεις που δεν πρέπει να αφήνονται στη σιωπή και σε μια υποθετική προσέγγιση του «τι θέλει να πει ο ποιητής».
Ο άλλος μπορεί να είναι απορροφημένος από τ…